Johan Folin, student och inhoppande som ledarskribent på Södermanlands Nyheter, har mottagit starka rekommendationer, närmast hot, för att han ska plocka bort ett inlägg av Mäklarsamfundets VD, där Johan beskriver hur dålig behandling hans närstående blivit utsatta för av en mäklare. Mäklaren var alltså med i Mäklarsamfundet och bussar förbundets VD på en privatperson. Väldigt oseriöst att försöka skrämma någon till tystnad på det sättet.
Enligt Johan gick samtalet till ungefär såhär (inlägget Mäklarsamfundet vs yttrandefriheten):
.
.
Roligt, elakt, men med glimten i ögat, förstås. ;-)
Vill du läsa vad Mäklarsamfundets VD sa när hon ringde, så kan du göra det på Johans blogg.
Johan Hedin skriver också om händelsen: Centerbloggare hotad av Mäklarsamfundet
"Idag kontaktas Johan av Mäklarsamfundets VD, Jeanette Gustafsdotter. Inte för att be om ursäkt eller för att förklara att den skräckupplevelse som förekommit här inte alls är förenligt med mäklarsamfundets krav på professionalitet och uppförande. Nej då. Istället hotar hon Johan med polisanmälan för förtal om han inte tar ner sitt kritiska inlägg!"Även Magnus Andersson kommenterar och har också blivit uppring av Mäklarsamfundets VD: Mäklarsamfundet försöker mörka
"Om man är en organisation som säger sig värna yttrandefrihet så får man också ta att man ibland får kritik. Om man har människor i organisationen som inte håller måttet bör man se till hantera det med eller utan anmälan. Att ringa och försöka få människor att ta bort blogginlägg brukar sällan signalera öppenhet och vilja till diskussion."Boyahed, all over again
Det hela påminner mycket om den rävsax SVT satte sig i för ett år sedan när de, med hjälp av sina jurister, stängde ner Boyahed. (läsa alla mina inlägg om det här)
Som kommenteraren, Wilhelm Svenselius, säger hos Johan Hedin:
Någon borde se till att alla press- och marknadschefer (och deras advokater) läser på om Streisandeffekten, så skulle sådana här fånigheter undvikas :)Helt rätt! Här kommer lite fler gratis tips:
PR-tips till mäklarsamfundet om någon skriver elaka saker om mäklare på internet:
- Ta kontakt med personen i fråga och tacka för att de uppmärksammar förbundet på en sak som de kan förbättra. I dagens konkurrensutsatta samhälle har man inte råd att ha dålig verksamhet, då går kunden till någon annan.
- Lova att rätta till problemet/felet.
- Kompensera personen så att hen blir nöjd.
- Tacka igen.
- Fråga om det är möjligt att personen kan komplettera det redan skrivna med information om kompensationen och det nu korrigerade problemet. (Men be inte att få det borttaget, det skapar bara mer problem eftersom inget "försvinner" från internet!)
Läs också DN om en annan mäklare som inte verkar kunna sköta sig. - Köpare lirade i villa-affär
Bra sammanfattning och sammanställning av det som skrivits hittills. Anders Frick har också gjort en bra sammanfattning och analys: http://www.frick.nu/blog/2009/12/husera-och-twitter/
SvaraRaderaTack för tipset Johan. Anders inlägg är intressant...
SvaraRaderaBisarrt! Det är aldrig okej att försöka tysta människor, sådant är bara skrämmande.
SvaraRadera