fredag, maj 21, 2010

En stilstudie av Com Hem - att såga sina egna kunder

Försäkringsbolaget If lanserar nytt reklamkoncept där de utlovar extreeeeem hög service-grad. Detta är något som de inte kan leva upp till. Eller kan man förvänta sig att få sin bli lagad eller utbytt på under 60 sekunder om man skulle krocka mitt ute i skogen?

Men oavsett hur höga förväntningar man ger kunderna och hur besvikna kunderna än blir, så kommer IF sannolikt aldrig få lika dåliga betyg som ComHem vad det gäller kundnöjdhet.

Personalen verkar inte riktigt ha lyckats "leva värderingarna", om nu ComHem har några kundfokuserade värderingar, eller om det bara rör som om att tjäna pengar? För även om vinstmarginalen sjunkit från 43% till 40% anser jag att den är lite skrämmande hög med tanke på mängden klagomål på den undermåliga tjänsten. Man skulle kunna styra om lite resurser från vinstmålen till förbättringar istället...


IDG: Com Hem sågar sina kunder

Ekonomisk rapport 2009 (pdf)

Uppdatering : Prankmonkey har hittat fler dumheter - Com Hems kundservice beklagar det som inträffat

IDG har en nyhet om det också - Com Hem lämnade ut lösenord i mejl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer mottages tacksamt, så länge du håller en civiliserad ton. Och om du vill vara anonym - skriv i vart fall under med något slags signatur, så att de anonyma kommentatorerna går att hålla isär.