Det är tråkigt med inte oväntat. Electronic Arts har köpt eller tagit över en lång rad med gamla spelstudios och sedan lagt ner dom, efter att först ha försökt tvinga dom att leva upp till EA:s vinstkrav. Maxis var tidigare ett starkt varumärke, men har troligtvis förlorat en hel del gamla fans när de (på EA:s order?) lade in mikrobetalningar, drivor med DLC:s och krav på att ständigt vara online, även i enpersonsspel. Och det sista kravet kom trots riktigt dåliga och instabila servrar, med ospelbara spel som konsekvens.
Critical Miss kommenterar det såhär - The Silence:
Greppar du referensen till "När lammen tystnar"? |
Jag har själv spelat många av Maxis tidiga spel med god behållning, inklusive SimCity, SimEarth, SimAnt, SimLife och SimFarm. Och hur många timmar har jag inte suttit och klurat framför ett par kul-konstruktioner i Marble Drop?! På senare år har jag dock inte köpt så många av deras spel då de huvudsakligen haft yngre människor som sin huvudsakliga målgrupp. På Wikipedia hittar man en komplett lista.
Jim Sterling kommentar med sedvanlig syrlighet nedläggningen i sin videopodd "The Jimquisition": The Jimquisition - Unicronic Arts
En annan videobloggare som kommenterat nedläggningen är Tarmack. Han video handlar huvudsakligen om hur EA hanterat sina tidigare uppköp - Tarmack - Electronic Arts Closes Game Developer Maxis
Själv känner jag igen mig i den här satirteckningen. Den visar ganska pedagogiskt hur Electronic Arts gör nästan vad som helst för att krama ur spelarna ett par kronor till. Det är inte långsiktigt och det är inte smart, men det verkar funka än så länge. Tyvärr.
Upphittad på Reddit. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Alla kommentarer mottages tacksamt, så länge du håller en civiliserad ton. Och om du vill vara anonym - skriv i vart fall under med något slags signatur, så att de anonyma kommentatorerna går att hålla isär.