lördag, november 12, 2011

Varumärkesskyddade möbler och informationspolitik

Läste en intressant artikel i Resume om Lennart Nyberg, grundaren av IncClub, som försöker få lite fart på sitt nästa projekt - Designers Revolt.

ResumeMångmiljonären som gör designrevolt
"Och det är det som är poängen med Designers Revolt, som säljer kopior av klassiker av bland andra Bruno Mattson och Poul Henningsen. I Sverige varumärkesskyddas möbler i 75 år efter att upphovsmakaren har dött. I England, däremot, skyddas designen bara i 25 år, varför affärsverksamheten är fullt laglig när företaget är registrerat där."
Det är ungefär likadant med varumärkesskydd som med upphovsrätt, fast på upphovsrättsmarknaden finns det enormt mycket starkare krafter som bekämpar de som inte "följer reglerna".

(Se bara hur ACTA-avtalet förhandlas fram i slutna rum, helt utan demokratisk insyn, troligtvis mest beroende på att de också handlar om upphovsrätt och censur av internet, inte bara piratkopierade, fysiska produkter. Läs mer om ACTA - HAX1, HAX2, HAX3, ACTA-bloggen1, ACTA-bloggen2.)

Ett citat till från Lennart Nyberg:
"– Oftast handlar det om okunskap om lagstiftningen. Folk tror att det vi sysslar med är olagligt, vilket det ju inte är. Men huruvida lagstiftningen är rimlig eller inte, diskuteras mer sällan. Den skiljer sig ju något enormt från den som gäller vid läkemedel.

Tänk hur det skulle se ut om medicinen mot Aids hade haft ett 75-årigt skydd.

Designers Revolt har ett moraliskt uppdrag, anser Lennart Nyberg, som tycker att fin konst till god kvalitet borde vara tillgängligt för alla.
– Den moraliska diskussionen tycker jag är värd att ta. Om de här designerna skulle veta att deras möbler kostar närmare 90 000 kronor i dag, skulle de vända sig i graven. Ingen människa har ju råd, eller vill betala så mycket för en stol."
De två sista styckena är väldigt tänkvärda...

Besök Designers Revolts hemsida här.
Tillägg - Nipe skrev om DR tidigare

En liten extra nyhet om just upphovsrättsindustrin. Nu blir det nämligen snart ännu färre som har full kontroll över stora delar vårt (gemensamma) kulturella arv, via upphovsrättslagstiftningen:

SvD - Universal och Sony vill köpa EMI 
Dagens Industri,WSJ

Men det är ju smidigare för de politiker som ska driva igenom ACTA, då blir det inte lika många lobbyister att lyssna på när man ska stifta nya lagar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lös kvalitetsproblemen!!
Felaktiga leveranser, försenade leveranser och när man äntligen får varan så visar det sig att det inte alls är en exklusiv kopia utan kina-krafs som inte stämmer med originalet. Riktigt lurendrejeri!

Jag är inte ensam om problem:
http://cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=140543

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för din kommentar "Anonym".

Jag har ingen åsikt om det är bra eller dåliga grejer de säljer på Designers Revolt.

Mitt syfte var snarare att lyfta upp de orimliga upphovsrätts- och varumärkeslagar vi har som skyddar produkten i upp till över 100 år! Det är inte rimligt!

En vettigare lagstiftning kanske kunde bevara ett skydd i 5-15 år från offentliggörandet. för de kunder som kan betala för kvalitet fortsätter nog att köpa "originalet", precsis av den anledningen du nämner. Men alla har inte råd med det...

Ps. Kalla dig gärna något annat än just "Anonym", så att jag kan hålla isär de olika personerna som kommenterar här. Det kan dock vara en synonym, så du får fortsätta vara anonym om du vill...