tisdag, mars 24, 2009

Därför blir en centerpartist Guldpirat


Idag såg jag att Andreas Bergh har ansökt om medlemskap i flera av riksdagspartierna. Han vill helt enkelt ge pengar till alla de partier som han sympatiserar med. Och då kan väl inte jag vara sämre?

Från och med idag är jag Guldpirat!
Jag har varit medlem i CUF, Centerstudenter eller Centerpartiet sedan jag var ung. Jag tycker Centerpartiets Idéprogram - "Där människor får växa" sätter fingret på precis ett sådant samhälle jag vill ha. Ett ekologiskt hållbart samhälle, där alla själva får bestämma över sitt eget liv och där staten håller sig borta från folks vardag. Även Öppenhetsmanifestet (uppdaterad länk igen, pdf) är enormt välformulerat och något jag ställer mig bakom till 100%!

Tyvärr har dock Centerpartiets riksdagsgrupp valt att rösta emot både Idéprogrammet och Öppenhetsmanifestet, gång på gång. Ibland kan man ana att det rör sig om en dålig kompromiss, som man tvingas gör i regeringsställning, men hur kan man kompromissa bort mänskliga rättigheter som yttrandefrihet?!?

När man läser texter som Rick Falkvinges senaste blogginlägg: Vad vi slåss för - inser man att det finns frågor som är viktigare än skattesatser. Därför vill jag även stödja Piratpartiet, och det väljer jag att göra genom att bli Guldpirat. Centerpartiets politik stödjer jag till 90%, och de har en politik som är heltäckande. Piratpartiets politik stödjer jag till 100%, även om den nu inte ger svar på alla frågor.

Jag har frågat Centerpartiets stadgeansvariga om det är ok att vara Guldpirat samtidigt som man är centermedlem, men det enda svaret jag fick var "det är inte uttryckligen förbjudet", "det är inte säkert hur partistyrelsen skulle bedöma detta" och "vi har inga prejudikat". Jag har även tillfrågat partisekreteraren Anders Flanking, men verkar ha fått hans tysta medgivande till mitt beslut.

Enbart medlem i Centerpartiet
Jag är alltså inte medlem i Piratpartiet och har heller inte tänkt att bli det, i dagsläget, utan jag har exklusivt ett medlemskap i Centerpartiet, allt enligt stadgarna.

Tillägg - relevant information: Jag har inga förtroendeuppdrag i Centerpartiet idag, men ser mig trots det som engagerad Centerpartist. Bland annat på denna blogg, som också återfinns på Centerbloggar.se och är allmänt aktiv i rörelsen. Jag personligen ser Guldpirat som fullt förenligt med andemeningen i Centerpartiets nya stadgar.

Bli Guldpirat du också!

Piratpartiets kamp för Delad kultur, Fri kunskap och ett skyddat privatliv, behöver även ditt stöd! Just nu verkar det finnas färre än 500 guldpirater, så varje tillskott är nog tacksamt emottaget.

Tillägg:
Läs även följande inlägg om mitt ställningstagande:
GuldCenterpirater - förena eder!
Mer tankar om varför jag blev Guldpirat

27 kommentarer:

Thomas Tvivlaren sa...

Gött mos! :) *tummen upp*

Anonym sa...

Tack för ditt stöd! Kämpa på, din röst behövs i centern.

Anonym sa...

Respekt!

Anonym sa...

Häftigt!

Keep it up!

Anonym sa...

Härligt med människor som kan tänka utanför partiboxen :)

Anonym sa...

Trevligt. Jag är en pirat som har stor respekt för Centerns ideologi och partiprogram. Men jag har absolut ingen respekt för hur de på riksdagsnivå har bedrivit sin politik de senaste två årtiondena.

Anders sa...

@ Lake.
Det är inte varje dag en centerpartist nästan lurar mig till tårar, men här svider det till av sådan glädje att det rann till.
Inte fysiska tårar dock, utan den där rörda glada känslan man får, som leder till tårar om man inte genast sätter igång att exempelvis distrahera sig genom att skriva en kommentar!

Vilken bra idé!
Bli guldpirat!!

* * *
Du skriver i huvudrubriken till bloggen att anhängare av vänsterpolitik kan bli milt irriterade av att läsa här.

Jag känner inte så, så vänsterradikal jag är.

Det idéprogram och det öppenhetsmanifest du pekar på är också saker jag som sosse kan ställa upp på till 100%

Det är det som är det märkliga, diskrepansen mellan oss är noll, på väldigt många plan.

* * *
Fantastiskt roligt initiativ, guldpirat där!

Christian Engström (pp) sa...

Välkommen ombord!

Nu har vi ett EU-val att vinna, men så fort det är avklarat fortsätter vi med den ordinarie uppgiften. Det är att få samtliga partier i Sverige att förstå de nya informationspolitiska frågorna.

Planen är att förändra Sverige, Europa och världen, i den ordningen. Att svänga Europa är en större uppgift än Piratpartiet kan klara på egen hand. Där behöver vi hjälp av fler svenska partier - men då går det. Sverige ska bli föregångslandet som visar resten av Europa vägen.

Första steget är att Piratpartiet tar mandat i EU-valet, och visar att vi är på riktigt. Då kommer det bli mycket lättare för de progressiva krafterna inom övriga partier att få gehör för de nya tankarna hos partiledning och inom resten av respektive parti. Då svänger vi Sverige, och sedan kan vi med gemensamma krafter svänga Europa.

Ingen armé kan stoppa en idé vars tid har kommit, men det behövs människor av kött och blod som hjälps åt att driva idén.

Välkommen, som sagt!

Rick Falkvinge (pp) sa...

Välkommen ombord!

Anonym sa...

Arrr! Som någon här ovan blir jag rörd av att läsa dylikt.

Stormstereo sa...

Ja, det är härligt att se vakna, tänkande människor. Bra jobbat!

Jerker Montelius sa...

Bra jobbat

Leo sa...

Underbart, och härlig motivering!

Gun Svensson sa...

Verkligen överraskande, men ändå inte när jag tänker efter ... Det ska bli intressant se hur detta tolkas i Centerns maktcentrum. Jag kan inte säga annat än att jag förstår dig.

Anonym sa...

Som gammal CUF:are hälsar jag dig hjärtligt välkommen.

Niklas Kolhammar sa...

Lake, har du läst piratpartiets syn på läkemedelspatent? Som liberal kan jag omöjligt stödja det.
Kolla här:
http://prarietankar.blogspot.com/2009/02/jag-blir-aldrig-pirat-piratpartiet-och.html

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Niklas Lindgren:
Jag håller med om att frågorna kring läkemedelspatent är komplexa, men de löser inte heller några problem. Precis som utökad upphovsrätt inte skapar mer musik.

Niklas Kolhammar sa...

Tja lake,
nja vi har ju en hel del mediciner idag och en del är på gång, så visst löser medicinpatent problem

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Niklas Lindgren:

Ja, och det skapas en himla massa musik där upphovsrättsinnehavaren kan tjäna pengar på sitt skapande i 70 efter att själv ha dött.

Det kan finnas anledning till en översikt av regelverket ändå...

Anonym sa...

Härligt, välkommen ombord!

Morfar Gunnar sa...

Härmed ytterligare bifall från Roslagens huvudstad.

Nya grepp är välkomna!

Maria Ferm sa...

Ahaaa var det därför du frågade ifall vi gröna tyckte det var okej att en medlem gav pengar till ett annat parti. :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Maria:

Delvis, jag var inte söker på vad Centerpartiet tyckte om det heller. Oavsett så har jag i alla fall fått positiva förhandsbesked från partiledningen.

:-D

jessejames sa...

Asså en centerpartist som är guldpirat? Coolt. all heder till dig. Nu är jag visserligen ett par månader efter i debatten men jag har inte sett din blogg förut. jag hittade den nu när piratpartiet har en livesida där allt möjligt dyker upp. Så tack och lycka till i politiken. Ditt agerande är hedervärt.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Jessejames.

Jag stödjer en stor del av Centerpartiets politik, men det område där det behöver förändras stödjer jag ett annat vettigt alternativ, Piratpartiet. :-)

Victoria sa...

Fan vad kul! =)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ja, jag tycker det Viktoria, även om det var ett år sedan. :-)

Hur går det, skriver du eller någon annan Uppsalapirat ett svar på Cecilia Wikströms artikel i dagens UNT?

Cecilia Wikström skriver att hon vill censurera internet - vem svarar

?