fredag, augusti 20, 2010

Centerpartiets Öppenhetsmanifest från 2006

I intervjun med Maud Olofsson i Svenska Dagbladet (som jag kommenterar här) står det i en bisats att:

"Öppenhetsmanifestet går inte ens att hitta på Centerns hemsida."
Jag har viss förståelse att det kan ha blivit så, då Centerpartiet bytt hemsida två gånger på kort tid. Efter förra omgörningen påpekade jag bristen och den rättades snabbt till, så jag tror inte det är avsiktligt. Förhoppningsvis går den att återfinna på Centerpartiets hemsida igen, inom kort.

Och eftersom Öppenhetsmanifestet är så välskrivet om "det öppna samhället", "hotet mot den personliga integriteten", "en generös flyktingpolitik" och "rättvis frihandel globalt" vill jag inte att det ska försvinna från nätet. För mig är Öppenhetsmanifestet, tillsammans med delar av Centerpartiet idéprogram, texter jag ständigt återkommer till för att hämta energi och inspiration i mitt politiska engagemang. Så bra tycker jag Öppenhetsmanifestet är!

Därför ligger jag nu upp det igen, på min egen server, där det kommer ligga kvar under överskådlig tid. Länka gärna det här inlägget eller till filen, så att det hittas snabbt av sökmotorerna:

Öppenhetsmanifestet som antogs av Centerpartiets förtroenderåd våren 2006 och användes som valmaterial i valrörelsen samma år, kan hämtas här:
www.lake.se/Öppenhetsmanifest15juni.pdf

Exempel på ställen där Öppenhetsmanifestet debatterats av olika personer:
Mikael Nilsson, Mikael Elmlund, SvD, Christian Engström, Staffan Danielsson,

5 kommentarer:

Björn sa...

hehe, när jag läste adressen till Staffans bloggpost blev det roligt när jag i mitt halvsömniga tillstånd skulle utläsa vad det stod där ö:et i ordet 'öppenhetsmanifest' tagits bort av mjukvaran. jag läste "pp-enhetsmanifest"

ska man lägga nån symbolik i det kanske? ;-D

Markus "LAKE" Berglund sa...

Lägg symbolik i det du Björn. :-)

David Persson, redaktör centerpartiet.se sa...

Hej!

Precis som du skriver Markus har partiet bytt sajt två gånger sedan manifestet skrevs och av slarv har öppenhetsmanifestet och andra rapporter fallit bort.

Det har dock funnits på Slideshare: http://www.slideshare.net/Centerpartiet/ppenhetsmanifest-15juni-2009 (femte sökträff i google på "centerpartiets öppenhetsmanifest") Så det har gått att hitta.

Nu när vi uppmärksammats om problemet så har vi självklart lagt upp den på centerpartiet.se igen: http://www.centerpartiet.se/Documents/rapporter/2006/Centerpartiets%20Öppenhetsmanifest.pdf

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för din kommentrar David!

Och nej, det var ju ingen direkt kritik riktad mot er webbisar på partiet, jag har själv nyligen bytt system på jobbet och vet hur mycket det är som måste fixas/flyttas manuellt. Man prioritetrar kanske inte 4 år gamla rapporter när man har ett val runt hörnet... :-)

Bra att det ligger på Slideshare. Det är fördelen med externa tjänster/servrar, de berörs inte av vad man gör på sin egen sida.

Och nu ligger alltså Öppenhetsmanifestet på ytterligare en extern sida, för säkerhets skull. Och denna länk verkar redan synas ganska bra i Google för övrigt. Imponerande...

Ola Berg sa...

Kalas, Lake! Jag länkar till det titt som tätt.

Men det är träffande varje gång som man ser en 404 när man följt gamla länkar.

Talande.