torsdag, augusti 19, 2010

Bekräftat av partiledningen - Integritetsfrågorna är ingen prioritet för (c)

Idag kom ett väntat, men tråkigt besked från Maud Olofsson i en intervju i Svenska Dagbladet - C släpper FRA-kritiken:
"Då, 2006, hittade Centern nya väljare bland liberaler och ungdomar när partiet tog strid för yttrandefrihet och mot ytterligare övervakning. I Centerns så kallade öppenhetsmanifest som lanserades i den förra valrörelsen pekades spaning i kabel ut som ett av de största hoten.
Men bilden som hänger kvar efter FRA-omröstningen i riksdagen är hur de unga, liberala riksdagsledamöterna Fredrick Federley och Annie Johansson pressades hårt av Maud Olofsson och partiledningen.

Till slut, bleka och sammanbitna, röstade de ja. Övertalningsprocessen beskriver Maud Olofsson idag som ”en konstruktiv diskussion”.

Men i den här valrörelsen har integritetsfrågorna inte alls nämnts. Öppenhetsmanifestet går inte ens att hitta på Centerns hemsida.

Maud Olofsson lägger armar och ben i kors när hon får frågan varför det är så.

– Nej, vi pekar inte ut några detaljer, men vår grundhållning är samma, att vi värnar om integriteten.

Läget är ett annat nu, menar hon, eftersom både FRA-lagen och Ipred (om olaglig nedladdning från internet) redan är klubbade i riksdagen.

– Ska man diskutera en sån här fråga måste man ha någon att diskutera med och det är inte samma lagstiftningsdiskussion nu.

– Men tack vare Centern, och Folkpartiet också, blev båda lagarna långt mycket bättre är ursprunget. I kompromisser når man inte alltid ända fram men man kan påverka i rätt riktning.

Men Magnus Andersson, ordförande för Centerns ungdomsförbund, är mycket besviken över partiets tystnad inför valet. För att vara trovärdig i integritetsdebatten så måste partiet föra en större diskussion om hur FRA-lagen ska avvecklas eller förändras så att den blir mer rättssäker. Och hur Ipred-lagen ska utvecklas och förbättras, anser han."
För att sammanfatta det Maud säger i en mening - "Vi värnar om integriteten, men gör ingenting för att försvara den.". Jag antar att Maud också gillar kattungar och fred? Men vad spelar det för roll om man bara pratar?

Maud säger samtidigt att "både FRA-lagen och Ipred redan är klubbade i riksdagen", och att man därför inte kan prata om att ändra på dessa. Samtidigt vill Centerpartiet exempelvis "halvera tjänstemomsen och justera diskrimineringslagstiftningen" (valmanifestet), så de lagarna är helt ok att ändra på och riva upp, men inte FRA? Varför denna diskriminering mellan olika lagstiftning?

Jag röstar Pirat i höst!
Jag är besviken på mitt Centerparti för detta besked och idag måste jag nog säga att sista gnistan av hopp om att de ska få min röst i riksdagsvalet dog. Istället går min röst till några som förstår behovet av grundläggande mänskliga rättigheter och det självklara i att alla människor måste få ha en privat sfär, skyddad från insyn av andra. Det blir Piratpartiet helt enkelt (igen). Då hoppas jag att Maud Olofsson får "någon att diskutera med" vad det gäller integritetsfrågor!

I Uppsalas kommunfullmäktegeval är jag dock fortfarande trogen Centerpartiet och kommer kämpa för att Stefan Hanna ska bli nytt kommunalråd.

Emma "Opassande" har skrivit ungefär samma sak - Morgonfundering: Även diktaturer genomför val
"Värnar man om integriteten på riktigt, så ser man faktiskt över redan införd lagstiftning och lägger in bromsen vad gäller kommande dito. Det funkar inte att påstå att man värnar om något samtidigt som det alldeles uppenbarligen ignoreras."
Henrik Alexandersson likaså - Centern släpper integritetsfrågorna
"Olofsson säger att ett skäl är att de viktiga besluten redan är fattade. Ja, och centern var med och fattade de viktiga, dåliga besluten, människa! 
Jag förstår inte. Dåliga beslut skall alltså ligga fast bara för att de redan är fattade? Centern vill inte riva upp och förändra sådant som är dåligt? Eller... vad?
Dessutom är alla de stora integritetsbesluten inte fattade. Förslaget om teledatalagring (EU:s datalagringsdirektiv) ligger redan klart i justitieministerns skrivbordslåda."
 Mattias Sundin tycker det är - Bra och dåligt (C)  (Det är alltså inte integritetfrågorna som är bra...)
 Mattias hänvisar också till sitt lilla sidoprojekt om datalagringen, om vilka kandidater i Centerpartiet som är trovärdiga i integritetspolitiken. Det är extra viktigt nu när partiledningen inte är pålitliga.

Fredrik skriver också - Centern och Integriteten

Andra som skriver, och är synnerligen kritiska, är Anders S Lindbäck och Röda Berget.

Bilden från Bhumi på Flickr.

Tillägg: Jag har skrivit ett inlägg till som en uppföljning på detta - Vem ska Piratpartiet samarbeta med?

27 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad lycklig jag blir!! Faktiskt, helt ärligt från hjärtan.. nu är du verkligen GULDi Guldpirat också <3 TAck! :)

Anna Troberg sa...

Alla röster är värda mycket, men den här betydde extra myket för mig. Tack, Lake! :-)

Unknown sa...

Hurra! Välkommen igen till PP, efter att ha välkomnat dig som Guldpirat och Europirat :-).

Christian Engström (pp) sa...

Välkommen ombord.

Men jag delar din besvikelse över att Centern inte är ett parti att lita på i de här frågorna.

klara sa...

Välkommen :)

Unknown sa...

Kan ju inte annat än glädja mig åt resultatet även om jag delar din besvikelse på Centerns inställning.

*går under däck och hänger upp en koj till*

Dåså - välkommen ombord!

Kan ju tillägga att detta betyder mycket för många av oss eftersom du liksom vi visar i handling vad du står för.

Mvh
Fredrik Larsson

Hans J sa...

Tack för att det finns konsekventa integritetsförespråkare!

Qeruiem sa...

Jag beklagar innerligt att ditt parti totalt svikit dig (och många andra), samtidigt som jag förstås blir lite glad inombords (kan inte hjälpas).

Även om jag aldrig varit centerpartist i hela mitt liv så hoppas jag att du snart får tillbaka "ditt" parti igen, för det är fan akut att C (med flera) tar och skärper till sig och hittar tillbaka till sin ideologi igen. Annars är vi illa ute...

Frank sa...

Det är så synd.

Men vi är många som vill ändra på detta.
Centeruppropet tex.

Olof Bjarnason sa...

Beklagar sorgen Lake.

Och välkommen ombord!

morr sa...

Lysande! ;)

ANNM sa...

Jag förstår inte riktigt varför du ens reagerar på det uttalandet av Olofsson. Centerns medlemmar sa ju för länge sedan, i en omröstning på en partistämma, att de ville ha FRA-lagen. Det är alltså inte ledningen det är fel på, det är hela partiet. Om Olofsson skulle säga att hon tänkte riva upp FRA-lagen och andra integritetskränkande lagar så skulle ju det vara att gå rakt emot partimedlemmarnas vilja.

Centerpartiet är förlorat sedan länge. Förhoppningsvis åker de ur riksdagen i år.

Beelzebjörn sa...

Gratulerar till ett klokt beslut som jag vet måste varit svårt att fatta.

Det är det som kallas integritet.

Respekt.

Jerker Montelius sa...

"Vissa personer byter åsikt efter sitt parti. Stora människor byter parti efter sin uppfattning".

Stort!

Välkommen ombord.

Joshua_Tree sa...

Oerhört starkt, Lake. Och samtidigt beklagligt att ditt parti inte vill ta den här kampen tillsammans med oss. Skönt att du vill det.

Malingo sa...

Tråkigt att läsa att centern prioriterar ner integritetsfrågorna ännu lägre.

Samtidigt som det är bra att piratpartiet nu får ytterligare en röst, så är det tråkigt när de etablerade partierna bryr sig mindre och mindre om de här frågorna.

Hoppas att det vänder.


mvh

Anonym sa...

Jag önskar av hela mitt hjärta att c åker ur med dunder och brak. Din röst är välkommen men jag skulle bli ändå gladare om du även gick ur partiet. /Anders

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för alla hälsningar!

Och nej Anders med flera, jag har inga planer på att sluta vara liberal och Centerpartiet är just nu det tydligaste liberala alternativet. De är också det parti som jag tycker har försvarat integriteten starkast, även om de också lovat mest och därmed kan ses som svikare, så är de det från en i övrigt ohotad toppposition bland integritetsvännerna i riksdagen.

Angående det ANNM säger om att det skulle vara "Centerpartiets vilja" att ha FRA-lagen, så vann det förslaget med knapp majoritet p stämman och först efter en strypt intern-debatt (30 sekunders talartid och streck i debatten innan förste talare öppnat munnen) och efter väldigt tydliga påtryckningar från Partistyrelsen (underförstått rösta som vi vill annars går det illa), så jag har svårt at se det som "hela Centerpartiets åsikt" i dagsläget...

Michael Gajditza sa...

Skrev en truddelutt i min blogg till din kommentar där och som sagt, jag förstår hur du känner det just nu.

Du har min sympati och en eloge för att du drar slutsatser av vad Maud Olofsson säger. Jag tror centern är ute ur riksdagen efter det här valet.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, jag såg det Mikael G., jag håller just nu på att länka till ditt, som alltid, välskrivna inlägg.

Dock håller jag inte med dig i din "förhoppning".

Anonym sa...

"De är också det parti som jag tycker har försvarat integriteten starkast"

Vilken planet lever du på ?

/Anders

Markus "LAKE" Berglund sa...

Anders, jag har skrivit mer:

Vem ska samarbeta med Piratpartiet?

:-)

Archion sa...

På vilket sätt är väljarkontraktet inte vad vissa centerpartister sa att de skulle göra 2006?

"Väljarkontraktet" är inte värt pappret det är skrivet på (finns det ens en ickedigital version med underskrifter?)

Tycker man att datalagringsdirektivet skall stoppas röstar man på piratpartiet. Alla andra företrädare som skrivit under, eller säger sig stödja det här, har viktigare prioteringar. Det finns inget negativt i att bryta "kontraktet".

Att aktivt stödja "kontraktet" är att legitimera det, och de enda parti som verkligen står upp för detta förlorar på det.

Annars är "kontraktet" en bra idé för att stjäla borgliga piratröster i studentstäder. Det kan jag gå med på.

Anonym sa...

Får jag föreslå arrangerande av en större konferens där FRA-lagen m.m. diskuteras i olika seminarier ur olika perspektiv (mellan experter som är för och emot lr objektiva), säkpol, juridiskt, demokratiskt, tekniskt m.m. Detta skulle dels uppfylla er önskan att frågan hålls kvar i rampljuset och möjliggöra en uttömmande vetenskaplig diskussion.

Kanske skulle denna kunna hållas i anknytning till kontrollstationen eller innan!?

/Tallkotten

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Tallkotten, vad finns det att diskutera som vi inte redan tagit upp. Vi kan ju knappast få några mer fakta på bordet, FRA är ju en synnerligen sekretessbelagd myndighet...

Anonym sa...

@LAKE, För att verkligen upplysa allmänheten om frågan (som ni borde vilja) och att åskådliggöra fakta och vetenskapliga sanningar kring FRA. Inte bara diskutera utifrån ens egna åsikter och värdering av säkerhetshot och behov av signalspaning kontra integritetskränkningen...Inte bara filosofera! Det finns inget mellanlägge, utan bara skrik från två (eller mestadels ett) läger. Speciellt alla ni som är starkt mot den nya lagen skriker bara om svek, rättsskandal m.m., vilket inte uppmuntrar till en öppen och konstruktiv dialog.

Du kanske inte känner att du behöver diskutera mer och har låst dig i en position, men det finns många andra som efterfrågar en mer sansad diskussion kring integritet och vår demokratis utveckling...

Varför vill du begränsa diskussionen till denna blogg, där endast sådan som känner till dig (mestadels meningsfränder) och är insatta i FRA-frågan vistas!?

/Tallkotten

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Tallkotten -

Självklart är jag öppen för mer diskussion, men det känns varken konstruktivt eller seriöst att "diskutera FRA-lagen ur olika perspektiv", om vi bara har gissningar och spekulationer.

Ett sådant seminarium kan bara bli en potemkinkuliss...