lördag, augusti 14, 2010

Another on bites the dust, eller?

Det händer ganska ofta att folk hamnar i ekonomisk knipa, skillnaden är att nu är det många som vågar vara öppna med det. En väldig transparens.

För ett par år sedan var Dick Erixon ute och berättade att han inte skulle ha tid att blogga i samma utsträckning som han gjort, om han inte fick "betalt" för det. Han drog in 90.000 kr på fem dagar i rena bidrag och sedan skapade Dick en affärsmodell där intresserade kan få tillgång till extra material, mot en liten peng.

Nyligen var Blogge ute och tiggde pengar, på grund av en fet kvarskatt (drygt 61.000) som han dragit på sig - Skahahahahahatteåterbäring. Blogge fick in nästan 37.000.

Stötta Livbåten-Marcus!
Nu, senast i raden är Marcus Fridholm, på Livbåten. Han berättar att han behöver 70.000 för att hans dator och andra arbetsredskap håller på att trilla sönder i sina beståndsdelar.

Sagor från Livbåten - Hjälp mig få fötterna under mig

Själv satte jag in en liten slant nyss. Mest för att jag gillar all den kunskap och klokskap han bjuder på, gratis. Jag kände att jag gärna ger något tillbaka nu när jag råkar ha mer pengar än honom.

Jag hoppas andra, som också har sitt på det torra kan ge honom lite pengar, eller jobb. Han kräver inte bara allmosor, han tar tacksamt emot uppdrag som frilansare och dylikt också. För skriva, det kan han...
 
Hoppas det går bra och allt löser sig Marcus!

Det är ett intressant fenomen med dylika insamlingar, en typ av crowdsourcing bland bloggare. Jag ser egentligen inga problem med detta, men det ska bli intressant att se om det kommer bli vanligt i framtiden?

Flattr (som jag för övrigt fick tillgång till via Jocke nyligen, men inte hunnit börja använda än) kommer kunna ge småslantar som uppmuntring, men jag tror inte det kommer kunna samla in 50-60 tusen...

(Bilden är lånad från Marcus inlägg.)

Inga kommentarer: