onsdag, augusti 11, 2010

Hur delar vi våra upplevelser - om en fragmenterad framtid och Youtube

Det är omvälvande tider vi lever i. Våra "lägereldar" falnar. Göran Rosenberg skrev om det för ett tag sedan i tidningen Journalisten - Våra lägereldar falnar långsamt

Han konkretiserar den fragmentisering som vi ser på allt fler ställen:
"Lägereldar är program som samlar stora mängder tittare i många åldersgrupper från skilda kategorier. Lägereldar är program som många människor från skilda delar av samhället kan referera till och samtala om och som därmed föder ett slags gemenskap mellan dem.
Lägereldar är numera ovanliga eftersom alltfler program vänder sig till speciella tittargrupper i speciella åldersgrupper med speciella intressen och köpvanor."
Göran blickar också mer framåt:
"Lägereldar kommer sannolikt att bli än mer ovanliga i takt med att utbudet av kanaler och program blir oändligt och samlingen kring utbudet görs alltmer oberoende av tid och rum. När var och en var för sig kan samlas kring vadsomhelst närsomhelst, blir det rimligen allt mindre som vi gemensamt kan referera till och samtala om och få gemensamma minnen och erfarenheter av.
De lägereldar som ännu finns kvar (att döma av tittarsiffror) är enstaka underhållningsprogram och stora sportevenemang, gärna i kombination med något slags tittaraktivitet som att SMS-rösta eller slå vad. De lägereldar som snabbt falnar är politikens och publicistikens."
Marcus Fridholm och Göran Widham på Livbåten skrev för ganska länge sedan ett lysande inlägg om lägereldar och vår kulturkonsumtion - Tillbaka till lägerelden – cirkeln är sluten

Fokus ligger på "The long tail" och hur vår kulturproduktion och -konsumtion har förändrats. De avslutas med detta stycke:
"De professionella skaparna kommer ersättas av skapare med olika grad av talang. Publikens intresse kommer att lyfta de som inte tillhör den långa svansen utan snarare det feta huvudet."
Vi får helt enkelt färre och färre lägereldar:
"1996 så var det över 50 TV-program som lockade fler än 25 procent av de svenska ungdomarna att samtidigt se på TV. [...] Som en jämförelse var det under 2009 endast två program som lyckades med denna bedrift: Melodifestivalfinalen och Kalle på julafton. Det blir stadigt färre och färre lägereldar. Det tycks som att mikromedia regerar."

Titta på Starcraft-matcher online


Det som är riktigt spännande är att vår mediakonsumtion förändras varje dag. Själv har i princip slutat titta på TV och gått över till "mikromedia". Är det något bra program från "traditionell TV" som jag blir tipsad om av en vän, så hittar jag det ofta på webb-TV. Personligen föredrar jag dock oftast att se en bra Starcraft 2-match framför en halvtrist fotbollsmatch. För ja, E-sport är på kraftig frammarsch och börjar bli mer och mer professionell. På Dreamhack senast översteg den samlade prispotten i deras turneringar 600.000 kronor!

Och eftersom uppmärksamhet och pengar börjar figurera i e-sportsammanhang finns det också mer intresse från de traditionella medierna. Turneringarna från Dreamhack sändes av SVT, men enbart på nätet. Intel Extreme Masters, kommer att sändas av Eurosport. (här en äldre DN-intervju om e-sport på Eurosport)

Men frågan är om många unga, datavana fans som kommer sätta sig framför TV:n för att titta på e-sport? Själv föredrar jag att surfa runt på nätet och kolla på de matcher jag tycker verkar intressanta, kommenterade av personer som jag tycker om, när jag själv har tid. Jag vill inte sitta och vänta på ett specifikt klockslag i soffan och lyssna på den kommentator som Eurosport har valt, referera de matcher de har tid att visa mellan sina reklampauser. Varför ska jag göra det?

Vill jag exempelvis se matchen mellan svensken MadFrog och Ukrainaren White-Ra på Scrap Station, en ganska omtalad match nyligen, så kan jag välja mängder av sätt. Jag kan ladda ner matchen själv, och titta på den i mitt eget tempo, spola fram och tillbaka och köra intressanta delar i slow motion. Eller så kan jag titta in hos någon av alla de som kommenterat matchen.

Min favorit bland kommentatorerna just nu är Day9. Han har en stor skara tittare, och är bland annat inbjuden som "expert-kommentator" vid just Intel Extreme Masters i Tyskland. Han är "bara" student och bor i USA, men blir alltså inbjuden som special-gäst till evenemang i Europa! Och med tanke på att det är e-sport han pysslar med är det intressant att han inte ens har en vettig hemsida! Man kan se en halvhjärtat uppdaterad forum-sida med hans "Day9 Dailys", som han spelar in nästan varje dag, där han analyserar aktuella matcher och kommer med tips och goda råd. Jag brukar istället kolla efter nya klipp via hans Blip.tv-arkiv, där ser man allt han lägger ut.

Day9:s referat från MadFrog vs White-Ra-matchen kan du se här:



Vill jag höra en svensk röst som kommenterar matchen kan jag istället lyssnaOminouS:



Eller en engagerad amerikanare - HDStarcraft:



HD är också riktigt stor inom e-sportreferat. Han har drygt 165.000 prenumeranter på sin YouTube-kanal. Fler än många nichkanaler i Sverige!)

Eller så kanske jag har hittat en favorit bland någon av de många andra hobby-kommentatorerna som också kommenterat samma match, exempelvis; xHydrax, JHancho, burgback, eller kanske på tyska - matchreferat genom HDHomerJ (han har nästan 10.000 prenumeranter).

Alla kommenterar alltså samma match, men alla gör sin egen analys/referat och på sitt eget sätt. På samma sätt har jag tidigare har kunna välja mellan att ta del av exempelvis en hockeymatch via TV eller Radio, men nu har alternativen för mig som tittare mångdubblats! Än har vi dock en liten bit kvar till det som Göran Rosenberg kallade "oändligt antal kanaler". Men det närmar sig, för gillar jag inte den ena kommenteraren eller de matcher hen visar - så byter jag bara till nästa.

Det ska bli spännande att se om utvecklingen fortgår i samma takt och om våra "traditionella medier" fortsätter marginaliseras, då de inte kan hänga med i fragmentiseringen bland tittarna. Eller är det helt enkelt så att de inte har fattat var vi är på väg?

Ps, missa inte heller videon på när TLO, aka TheLittleOne spelar sina kvalificeringsmatcher till Starcraft 2-ligan. Då får han möta vanliga, medelmåttiga amatörer (som mig). De har ungefär lika stor chans som en krukväxt skulle ha att freda målet när Zlatan kommer fri i straffområdet! TLO utklassar folk på underliga, men underhållande sätt!

Se matcherna här - Day 9 SC2 Countdown Party Part 19 - TLOwnage

Inga kommentarer: