tisdag, augusti 31, 2010

Alla databaser läcker - ALLA!

Ytterligare ett argument för den som vill hindra staten och andra aktörer från att samla information om oss dök upp idag:

Aftonbladet - Flottan har förlorat hemliga handlingar
"[De] ska utreda hur handlingarna kunnat försvinna och var de kan ha hamnat. Bara ett fåtal personer har haft tillgång till dem."
Det spelar som sagt ingen roll hur hög säkerheten är - ALLA databaser läcker. All insamlad data kan alltså komma att hamna i fel händer. Även om det är vår försvarsmakt eller någon närstående organsiation som råkar ha samlat in den. *host*FRA*host* Därför är det så viktigt att vårt privatliv förblir just privat.

Edit: Även Svenska Dagbladet samt Ekot skriver om händelsen.

Edit 2: Henke tipsar i kommentarerna om gårdagens "alla databaser läcka som ett såll"-nyhet.

9 kommentarer:

Henke sa...

Här har du ytterligare ett skräckexempel på hur hemliga handlingar hamnar där de inte skall..

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6238212


Kanske dags att införa ett rfid-baserat id-system för datorninloggningar? .. Frågan är varför det inte finns .. till och med kopieringsapparaten på företag har ju sådana inloggningar numera.



Själv har jag sett uppgifter från polisavlyssningar och mobilspårningar som lämnats ut och sedan kommit att användas emot företagen av helt andra myndigheter i ärenden som inte ens är brottsärenden...

SVERIGE LÄCKER SOM ETT SÅLL!!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Stämmer Henke, såg det fladdra förbi en rubrik om det igår, tack för länken!

Fredrik sa...

Det är lite svårt att se vad kontentan blir av ditt inlägg.

1) Försvaret hanterar hemliga handlingar, som rör rikets säkerhet. Ska de inte ges det förtroendet i fortsättningen?

2) Vad är det som tyder på att det i detta fall skulle röra sig om information som rör privatpersoner?

3) Sysslar inte Wikileaks med att läcka just hemliga militära handlingar? Är det inte ett problem?

4) Vilka exempel kan du dra fram, där det läckt information om privatpersoner från Försvarsmaktens databaser?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hmm, min kommentar till dig Fredrik försvann visst. Jag gör en ny kortversion, jag hann bara blogga lite kort och onyanserat, då jag har en ganska kort lunch-rast...

Jodå, försvaret måste få hantera sekretessbelagda handlingar även i fortsättningen, det jag i första hand vänder mig mot är att staten och andra instanser vill samla in oändliga mängder information om alla (oskyldiga) medborgare via exemepelvis FRA och Teledatalagringen. Där snackar vi databas!

Men nej, militären hanteras i normalfallet inga stora mängder information om privatpersoner, det jag försöker visa är att även en så "säker" organisation som vår försvarsmakt läcker inormation från sina databaser...

Wikileaks är inte helt problemlöst, men alternativet är nog inte bättre.

Läsa denna välformulerade text om Wikileaks:
http://olofb.wordpress.com/2010/08/03/transparens-vs-makt/

:-)

Fredrik sa...

Tack för ditt utförliga svar. Då kondenserar jag det hela till:

1) Jo, det ska de.
2) Ingenting.
3) Problem finns.
4) Inga exempel.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Men Fredrik, fråga 2 och 4 är ju rena nonsensfrågor. Försvaret ska inte hantera information om privatpersoner, deras jobb är att bevaka militära hot mot vårt land. Är det så svårt att förstå?

Och med sådana frågor kan jag tyvärr inte ge bättre svar...

Kung CG sa...

Försöker förklara problemet 'pa lätt svenska'

@Fredrik

1. FRA samlar in information om privatpersoner i Sverige.

2. Försvaret är en organisation i Sverige med manga och kompetenta medarbetare som prioriterar säkerheten i sitt arbete.

3. Hemliga uppgifter läcker ibland, trots säkerhetsarbetet, fran Försvaret.

4. Eftersom säkerheten inte är 100%-ig ens hos Försvaret, är det naivt att tro att inga uppgifter kan läcka fran FRA

Ganska glasklart, eller?

Fredrik sa...

Om två av mina undringar var "nonsensfrågor", så kan jag nu notera att jag fått ett nonsenssvar. Kung CG, jag ställde frågor om Försvarsmakten, med anledning av det nu aktuella fallet. FRA tillhör inte Försvarsmakten.

Anonym sa...

Om om dig och mig inte samlas in, så finns det inget som kan läcka.

Det, kära Fredrik, är kontentan.