torsdag, september 02, 2010

Jag på SvD Brännpunkt - ”Vi värnar integriteten”, därför röstar vi Pirat


Idag är jag publicerad på SvD.se med en debattartikel där jag förklarar hur jag tänker rösta i höstens riksdagsval:

SvD Brännpunkt - ”Vi värnar integriteten”

Det är jag och Henrik Brändén som står som avsändare till debattartikeln. Henrik är en tidigare aktiv socialdemokrat som nu går ut och lämnar partiet. Så långt går inte jag, men jag uppmanar ändå folk att rösta på Piratpartiet i Riksdagsvalet. De behövs där. Som vi skriver i vår blocköverskridande artikeln om de övervakningslagar som sköljt över oss de senaste åren, FRA, Ipred och snart datalagringsdirektivet:
"Detta är inte rimliga eftergifter i kampen mot terrorism och piratkopiering. Det är istället precis det slags beteende mot medborgarna, som för tjugo år sedan vände oss mot öststaterna. Dessa åtgärder kan inte beskrivas som ett första steg på vägen mot ett övervakningssamhälle. De har varit avgörande steg rakt in i ett sådant samhälle. Som vi redan tagit!"
Henrik Brändén skriver mer på sin blogg om sitt ställningstagande - Jag lämnar (s) för Piratpartiet

En tung passage i hans inlägg:
"Varför tre veckor före valet? Varför går jag ut med detta nu, så snart före valet? Därför att det är först nu mina tankar och känslor sorterats färdigt. Och därför att jag i det längsta ville tro att mitt älskade parti skulle besinna sig, men tänkte gömma sin reträtt bakom kompromisser med samarbetspartierna, till exempel i valmanifestet. Men det visade sig vara önsketänkande."

Jag har ju redan tidigare skrivit om mina egna ställningstaganden här på bloggen. Jag tipsade alliansen vad de behövde göra för att få min röst, jag förklarade varför jag gav min röst till PP i Europarpalamentsvalet, när bägaren rann över och Maud dissade integritetfrågorna i årets val,. Jag har också skrivt om framtiden för Piratpartieti riksdagen och om framtiden, punkt.

Länkkärlek!
Andra som redan hunnit skriva om SvD-artikeln:
Qeruiem - Jamen, det är ju för fasen rent lysande!
Scaber Nestor - Till övervakningens land, går båda blocken hand i hand. (Lake & Bränden uppmanar sossar och centerpartister att rösta PP.)
PP: nyhetsbevakning - SvD Brännpunkt: Därför lämnar vi S och C
Magnihasa - Awesome!

Vi ses kanske på stan i Uppsala, där jag kommer fortsätta kampanja för Stefan Hanna, Oscar Sundevall och Centerpartiet.

Uppdatering: Sagt om SvD-artikeln - "Episk awesomeness" och "Ni är vinden i våra segel"

19 kommentarer:

Unknown sa...

2 så bra saker samma dag. Dina adopterade valstugor och nu detta. Jag hoppas att du går runt och ler och känner dig nöjd med vad du åstakommit för det förtjänar du, även om det måste finnas en bitter eftersmak i det för både dig och Henrik.

Mvh
Fredrik Larsson

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jodå, jag ler. Och den bittra eftersmaken har till viss del hunnit gå över. Det var egentligen redan för två år sedan som jag "vaknade upp" ur min gamla "centerkoma" och insåg att partiet är bra, men det går inte försvara vilka ställningstaganden som helst, typ FRA-lagen...

Thomas Tvivlaren sa...

I bow to thee! Starkt Markus! I dessa tider är det res non verba som gäller. Det duger inte längre att prata om integritet samtidigt som man i nästa andetag hostar fram att man snällt (och möjligtvis under protest) ändå tänker rösta för saker som FRA, datalagring, etc, etc...in absurdum.

Olof Bjarnason sa...

#wordness Markus!

Hanna sa...

Starkt. Man är imponerad. :)

Lars-Erick Forsgren sa...

Som jag skrev på FB.
Jag hoppas att gammelpartierna biter sig själva i svansen, när de tror att de kan tiga ihjäl integritetsfrågan.

Hoppas kan man ju. Och att fler gör som ni/vi.

Anonym sa...

Underbart. :-)

Jerker Montelius sa...

Det går inte att säga mycket bättre.

Starkt

Björn Felten sa...

Så otroligt bra ni formulerade det hela! Det var ju så bra skrivet att självaste SvD tog in det, och det säger en hel del.

Kudos i kubik, du, en av mina absoluta favoritbloggare. Heder åt er två, som faktiskt väljer att följa era ideologiska ledstjärnor oavsett till vilket parti det leder er.

Anonym sa...

Tack! Det har sett mörkt ut den senaste tiden, men det här var verkligen ett ljus i mörkret.

Victoria Westberg sa...

Gud vad glad och stolt jag blir nu! Tack för ditt stöd. Och seriöst, vi måste se till att träffas snart =)

Rille sa...

Tack LAKE, det finns kanske hopp.

Scary Devil Monastery sa...

Fantastiskt.

Det är helt otroligt att varje gång man börjar känna sig riktigt trött över den slentrianmässiga "What-Me-Worry" - politiken så dyker det alltid upp något man kan glädjas åt. Stort och varmt tack åt både dig och Henrik.

Beelzebjörn sa...

Än en gång: Respekt, Markus.

Anna Troberg sa...

Tack, Lake! Välkommen ombord! Mycket kudos till dig och Henrik. :-)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för alla kommentarer, och jo det finns ingen anledning att hänga läpp än. Ända in kaklet!

Icag

@Borgmi - jo, om det inte sker av sig själv så får vi nog "tvinga fram" ett möte. :-)

Idag ringde jag inte till "Ring P1" igen. Jag kom dock inte med, men det gör inte att kag slutar försöka. Ring in du också!

Henrik Brändén sa...

Fredrik: Inte bitter eftersmak, snarare en massa sorg under processen som ledde fram till detta, och ett stort vemod. Jag har ju levt med att vara organiserad socialdemokrat som en del av min identitet i mer än 2/3 av mitt liv ...

Lake: Tack för ett gott samarbete. Det här gick ju långt över förväntan när det gäller uppmärksamhet. Vi lyckades till och med få mer uppmärksamhet än centerns värvning av Greger Hatt! Har några av dina centerbloggar reagerat på vad vi gjort? Hos s-bloggarna är det knäpptyst ... Bortsett från att Thomas Hartman skrivit en snäll hälsning i mitt kommentarsfält.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Det är samma sak med Centerblogarna, knäpptyst, i alla fall det som syns. För jag har fått en hel del kommentarer från centervänner via mail och de är alla förstående, om än inte rakt igenom överlyckliga. Det är ju trots allt val om bara två veckor...

Unknown sa...

Som många sagt: Kudos!