onsdag, augusti 18, 2010

Är dataspel kultur? Är dataspel politik?

Jag såg att Piratpartiet utmanar sina politiska motståndare i Starcraft II. Kul grej som kanske får lite uppmärksamhet. (Dock inte i jämförelse med deras Wikileaks-utspel...)

Syftet med utmaningen citerar jag från vice partiledaren:
"– För entréavgifter till operaföreställningar och inköp av böcker ligger momsnivån på 6 %, men ska du köpa ett datorspel eller besöka Dreamhack ligger nivån istället på 25 %. Oavsett vilken momsnivå vi ska ha ska den vara lika för likvärdiga kulturformer. Detta är diskriminerande mot flera generationer av datorspelsintresserade. Datorspel är kultur i lika hög grad som teater eller museibesök, fortsätter Anna Troberg."
Det är kanske inte lika "fin" kultur som en opera, teaterpjäs eller en oljemålning, men kultur är det likafullt. Starcraft 2 innehåller väldigt många och långa filmsekvenser som i alla fall har gett mig en större upplevelse än de flesta actionfilmer gjort. Och då har jag ändå en hel del kvar att uppleva i singel-player, som är den lilla delen av spelet. Det är för det jämna match-spelet mot andra spelare som ursprungliga Starcraft blivit så stort som det blivit. Så vi får se hur turnerings-spelande och liknande med Starcraft 2 utvecklas i Sverige och resten av världen.

Som sagt - än så länge har jag mest kört kampanjen och några matcher med min flickvän. Såhär har det gått hittills: (Klicka för en större bild):


Jag skrev också om Starcraft 2 häromdagen och försökte fundera lite över hur vår framtida kulturkonsumtion ser ut i framtiden:
Hur delar vi våra upplevelser - om en fragmenterad framtid och Youtube

Hanna har skrivit om utmaningen -Piratpartiet <3 Starcraft 2


Isak likaså - Piratpartiet utmanar de andra partierna på StarCraft II

En av de få topp-politiker jag vet spelar dataspel är Maria Wetterstrand (mp), men hon verkar vara lite för pacifistisk för just Starcraft 2 - Hjärtefrågan fick vika i förhandlingarna
"Maria Wetterstrand skövlar skogar, bygger industrier och startar väpnade konflikter. I datorspelet Civilization IV, som går ut på att bygga egna samhällen och bekämpa sina motståndares, är det inte alltid en diplomatisk strategi som gäller.
– Men jag spränger aldrig atombomber, utom i absoluta nödfall, säger hon.
Några gånger har hon hunnit spela under semestern. Annars finns det inte tid så ofta numera berättar hon, och tillägger lätt irriterat:
– Jag tittar även på filmer. Jag tror att folk kan skilja både spel och film från verkligheten."
MMN-O-Mikael har synpunkter på definitionen av begreppet "kultur".

Andra som skriver om Starcraft 2;
Emmys skriver om ett bröllop nyligen där hon satt och diskuterade zergling-rushes med andra bröllopsgäster. Dataspel börjar bli mer och mer "mainstream".

Hans Svensson skriver om stofiler och den moralpanik som drabbar allt som ungdomar vill göra.

4 kommentarer:

Nordh sa...

Är dataspel kultur? Ja, varför skulle det inte vara det?

Fast varför skulle dataspelen på DVD/BD/virtuellt ha en lägre momssats än filmer på DVD/BD/virtuellt? Det är väl egentligen film som är den kulturyttring som ligger närmast dataspel?

(Jag väljer termen dataspel då jag inte ser någon skillnad på spel till Sony/Nintendo/MicroSofts etc. enheter som de till PC/Mac/Linux.)

Vad gäller Dreamhack anser jag inte det heller där något konstigt att det är 25 % moms då mässor vanligtvis har 25 % moms. Det handlar inte något om vilken slags kulturyttring det är.

Även om det inte är min typ av musik anser jag nog att dansbandsförespråkarna har ett något starkare case då de anser det vara orättvist med 25 % moms vid dans, men bara 6 % om det istället varit en vanlig konsert.

Detsamma gäller e-böcker, varför är det 6 % moms om boken kommer i fysisk form, men 25 % då boken kommer i form av en fil?

I de två exemplen kan man verkligen prata om att det är olika momssats för likvärdiga kulturformer! Jag är absolut inte emot lägre momssatser, ju mer pengar det svenska folket får behålla, desto bättre. Fast argumentationen i det här fallet känns väl svag. Det hade nog varit bättre att argumentera för 6 % moms oavsett kulturform istället för att förvilla sig i begreppet 'likvärdiga kulturformer' när det ärligt talat inte görs någon slags negativ särbehandling för just dataspel eller datormässor.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för din långa och uttömmande kommentar Nordh. Jag tror vi är ganska överrens om att den nuvarande moms-politiken har sina luckor...

Mikael "MMN-o" Nordfeldth sa...

Hahaha, vilken härlig insinuation mitt nick fick med skrivningen "MMO-Mikael".

Jag vill härmed dementera detta nick och påpeka att jag absolut inte spelar MMO-spel till vardags.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Haha, förlåt Mikael, tänkte inte på det. Det var inte meningen att försöka associera dig med en hobby du inte har...

:-)