tisdag, november 24, 2009

Azeroth + World of Warcraft = 5 år och många nya vänner

I dagarna är det 5 år sedan Blizzard släppte sitt spel World of Warcraft och jag har spelat det sedan dess. Hela tiden tillsammans med min flickvän vid min sida. Här sitter vi och firar en av mina födelsedagar, online. Även min trogna isbjörn Zixten är med på bilden:

(Klicka för en större bild)

Varför har jag spenderat otaliga timmar i ett simpelt dataspel de senaste fem åren? Jag har spelat mycket i mina dagar både bräd- och dataspel, men på senare år har det blivit färre spel, oftast till förmån till World of Warcraft. Vad får mig att lägga andra hobbies på hyllan för att spela ett särskilt spel? Flera orsaker, men de kan sammanfattas i två delar:

1. Blizzard vet hur man gör bra spel.
2. Det är ett socialt spel där interaktionen med andra människor är en central och viktig del, inte ett frivilligt "påhäng".

Det är på grund av de vänner man skapat i virtuella Azeroth som man fortfarande loggar in regelbundet för att spela spel. Utan detta hade jag gått vidare till ett annat spel för länge sedan.

Det har skrivits en hel del i samband med 5-årsjubileet. här är ett urval:

Nicklas Lundblad har skrivit på SvD: Världen har fått konkurrens från virtuella Azeroth
"I Azeroth kan man dräpa ondskans furste, sälja virtuella troféer för riktiga pengar eller bara njuta av solnedgången. ”World of Warcraft” är det mest framgångsrika – och kanske mest beroendeframkallande – rollspelet på nätet."
SvD:s egen blogg har fler länkar till spel-relaterade artiklar.

En WOW-innevånare har skrivit ett gästinlägg på Mindpark:
Mindpark #059 Azeroth upptäcker jorden

Spel är på "riktigt"
Samtidigt som World of Warcraft samlar över 11 miljoner spelare runt om i världen växer sig också trenden för e-sport allt starkare. Alltså dataspel i tävlingsform. Man kan tävla även i WOW.

Nu på Dreamhack i Jönköping har de olika tävlingarna priser och prispengar som överstiger 600.000 kronor i värde! Alltså klart över en halv miljon. Kommer ens friidrotts-SM upp i de prissummorna?

Dessutom ska SVT direktsända många av e-tävlingarna. Läs mer om detta på IDG och hos SVT själva.

Läs också Fokus om Dreamhack och spelandet.

Rimfrost FTW!
Här kommer en nostalgi-film från sommaren 2006, när Rimfrost äntligen fått tillräckligt med erfarenhet att kunna köra instansen Blackwing Lair utan några större missöden. Tack Reath för nostalgitrippen! Den sommaren tillbringade jag många varma sköna sommarkvällar i goda vänners lag, inomhus och vid min min egen dator...




Vill du se hur det går för mitt gille Rimfrost nu för tiden är det bara att kolla in på hemsidan.

Inga kommentarer: