torsdag, november 19, 2009

Mer om val av parti i riksdagsvalet 2010

Jag skrev nyligen om varför jag fortfarande är centerpartist, trots att jag varit mycket kritisk mot partiledningens agerande det senaste året. Flera andra har haft liknande funderingar.

Maria Byström är en före detta folkpartist som röstade pirat i EU-valet, men nu valt att gå med i folkpartiet igen för att hon saknat "politiken". Hon skriver att "Inget parti någonsin kan ta mig för givet" och det är precis så jag känner!

Och själv måste jag erkänna att jag stört mig lite på att jag "snöat in mig" på ett så smalt område senaste året och nästan inte skrivit ett enda inlägg om något annat än informationspolitiska frågor senaste året. Å andra sidan kanske det var nyttigt att komma bort från "rör inte mitt Centerparti"-träsket som många medlemmar fortfarande sitter kvar i. Det är så tydligt nu när allt fler medlemmar dyker upp med egna bloggar på Centernätet. Jag satt nog fast där förut och försvarade Centerpartiet, även i frågor där de hade "fel". Men det misstaget gör jag nog inte om igen på bra länge...

Jag stöttar och håller fortfarande med Centerpartiet i de flesta frågorna, men jag har bara inte prioriterat tid och energi på att skriva om det. Andra saker är helt enkelt viktigare när man har tid att läsa och skriva. (typ medborgarrätt och personlig integritet)

Mikael Elmlund skriver varför han inte tänker rösta på Miljöpartiet. En väldigt enkel anledning: Mellan mig och Maria står Mona

Även berinder β skriver om partival: Om piratpartiet i riksdagsvalet

Man kanske ska göra som Dexion - börja skriva ner "dagsformen" inför valet 2010 och dokumentera åt vilket håll ens röst lutar. Dock verkar hon ha fallit långt in i det pirat-lila i och med sin senaste postning. :-)

Lästips: Författaren Lars Gustafsson är med i en längre intervju i Computer Sweden om varför han valdet det parti han valde i EU-valet. Mycket läsvärt! Poeten som blivit pirat

2 kommentarer:

Sophia B sa...

Kan du klandra mig? Efter FRA-omröstningen så får de banne mig ta mig till röstlokalen med pistol mot tinningen på mig för att få till en alliansröst.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Nej, du VET jag att inte klandrar dig Sophia! Jag närmast beundrar dig, i allt du gör. :-)

Det är också härligt med så "ideologiskt starka" människor i ens bekansskapskrets som du. Man får verkligen anledning att tänka och reflektera.

Det är lätt att man tappar bort den reflektionerna när man växt upp i rörelsen och sedan varit Center-fanboy i 20 år. Nu ser jag istället, inte helt utan sorg, på många av de bloggande centerpartisterna på Centerpartiet.net som försvarar Centerpartiet till sista blodsdroppen, även när partiet och dess företrädare gör idiotiska. Jag känner mig betydligt mer "fri" nu.

Tack för det Sophia!