söndag, november 15, 2009

Centerpartist, javisst! Men jag är inte dum!

Mikael Elmlund har, åter igen, lyckats sätta ord på mina tankar i sitt inlägg - Varför Centerpartiet?

Jag har tidigare också skrivit kring mina ställningstaganden, men då mer utifrån varför jag stödjer Piratpartiet, med både pengar och mina röster.
Därför blir en centerpartist Guldpirat
Mer tankar om varför jag blev Guldpirat
EU-valet: (c) eller (pp)? - Dags för "Tough love"

Mikael skriver dock mer om varför han fortfarande anser sig vara Centerpartist och han formulerar sig bra:
"Tro mig, om det bubblar hälsosamt under ytan i Sverige så är det orkan i Centerpartiet och 2014 kommer vi att återigen bli den primära liberala kraften i svensk politik. Till dess kommer jag att temporärt låna Piratpartiets valsedel, både i mitt ställningstagande för ett liberalt Centerparti, men än mer för det Svenska samhällets rättsäkra och demokratibejakande framtid."
Läs hela inlägget, mycket handlar också om vad som behöver göras för att åter få Centerpartiet att bli en kraft att räkna med i svensk politik.

Även Fredrik Federley är inne på samma linje, det behövs en levande, liberal idédebatt i Centerpartiet, vi kan inte låta den borgerliga koalitionsregeringen bestämma vad Centerpartiet ska tycka i olika frågor. Folkpartiet har insett detta:
"Det visar på en stor skillnad mellan Centerpartiet och Folkpartet just nu. I Folkpartiet låter man sitt landsmöte föra debatter man anser framåtsyftande och begränsar sig inte av regeringsöverenskommelser. Man kan alltid föra en diskussion om regeringsduglighet och respekt för överenskommelser men det finns ett friskhetstecken i det som saknas hos centerpartiet."
Som jag skriver i kommentarerna på Fredricks inlägg.:
"Efter förra mandatperioden i regeringen sa Centerpartiet att ett av de stora problemen var att idédebatten totalt stannade av under tre-fyra år och man lovade sig själv att undvika att göra samma misstag igen. Och vad gjorde man på senaste Centerstämman i Örebro? Försökte tysta misshagliga röster med argument som "regeringsöverenskommelser" och "besluten är redan fattade".

Hur smart på en skala är man då? Jag blir bara mer och mer nöjd med att jag markerade mitt missnöje i EU-valet genom att rösta på något annat parti än (c), för första gången i mitt liv."
Förhoppningsvis inser Centerpartiets partiledning detta, men jag börjar bli mer och mer skeptisk till de som sitter där nu! :-(

Även Klara har formulerat sina tankar kring sitt val av parti (och mitt i senaste valet). Mycket välformulerat - läs!
Därför är jag Pirat

Inga kommentarer: