Spel som har "rättvisa" modeller, som alltså inte låter mängden investerade pengar påverka hur stor chans man har att vinna är till exempel Moba-spelen Smite eller DOTA2. Där används pengar bara till att påverka utseendet på hjältar och liknande, inte spelförmågor. Vissa spel har relativt låga "tak" på transaktionerna medan andra kan svälja hur mycket pengar som helst, och ändå låta andra spendera mer pengar och få en fördel när man spelar mot varandra. Det är alltså knappt inte
Jim sterling har en del att säga om Free-To-Play, eller som han kallar det: Fee 2 Pay
The Jimquisition: Fee 2 Pay
Som gammal arkard-spelare så borde man dock inte klaga över mikrotransaktioner ochkostnader för att spela, det var ju nästan det enda sättet att spela häftiga spel på förr i tiden...
Läs också Svampriket om hur mikrotransaktioner kan urarta och sluta vara "mikro"...
Svampriket - Free-to-play och mörkertalet
Eller kolla in South Parks uppgörelse med freemium-modellen:
South Park - Freemium isn't free
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar