måndag, mars 27, 2006

Att bära brev, eller inte bära brev- det är frågan

Jag fick idag en reklambroschyr från Nationaldemokraterna i min brevlåda. Det var en bitvis välformulerad smörja om att vår generösa flyktingpolitik och invandringen är orsaken till alla våldtäkter, rån och det höga skattetrycket i Sverige. Kort sagt, knappt tjänligt som dasspapper.

Trorts detta måste jag hålla med Jonas Morian när han säger att brevbärarna ska dela ut det. I Sverige har vi inte förhandscensur. Inte ens på broschyrer som kan komma att anmälas för hets mot folkgrupp. Posten är väldigt tydliga när de säger att yttrandefriheten kommer i första rummet:
- Vi kan inte neka ett politiskt parti att komma ut med information. Det finns
arbetsmoment som man upplever som otrevliga i de flesta yrken, säger
informationsdirektör Per Mossberg till SvD.se.
Tack för det Posten.

Det som jag reagerade mest över i SvD-artikeln var dock detta:
- Blockaden gäller omkring 80 postanställda tills utskicket är borta, säger Magnus Tarras -Wahlberg, pressansvarig på SAC, till Sveriges
Nyheter.
Ett ganska ovanligt efternamn eller hur? David Södergren uppmärksammade detta redan för ett par dagar sedan och formulerade sig väldigt bra:
Jag menar inte att förlöjliga Magnus Tarras-Wahlberg politiska engagemang. Han kämpar för en i mitt tycke helt självklar sak, men jag tycker bara att kontrasten dem emellan känns overklig.
Ett annat ganska ovanligt efternamn sitter på Nils-Eric Hennix, partiordförande i Nationaldemokraterna. Hennix låter mycket konstigt tycker jag nästa franskt eller nåt.

Om ni träffar på er brevbärare i trappuppgången, kan ni ju visa lite sympati och tala om för dem att de gör ett bra jobb, men påpeka gärna att yttrandefriheten är viktigare än att slippa läsa dåliga broschyrer. För tänkt hur det skulle kunna bli, om en brevbärare med sympatier hos alliansen inte ville dela ut Vänsterpartiets broschyrer.





ND:s urusla broschyr- snart i i brevlåda nära dig.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Apropå Tarras-Wahlberg så kom jag av någon underlig anledning att tänka på den tredje scenen i en viss film.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, den filmen är kul, mne jga har inte tänkt på att den innehåller så mycket politik. Måste se om den med nya glasögon...

Anonym sa...

Postens medarbetare sjukskriver sig för att de inte gillar sina arbetsuppgifter. Kräver inte sjukskrivning läkarintyg numera? Arbetsvägran skulle jag kalla det. Någon som vet om postens anställda har karensdag?

Vitryssland, kina och vissa oljestater hindrar oppositionella partier från att sprida sina budskap. Det får de kritik för från Sverige. Är vi så mycket bättre?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Angående sjukintyg. Nej, i normala fall krävs väl sällan ett sjukintyg den första veckan, eller om det är de första tio dagarna. MEN på Årsta postterminal har de i alla fall en karensdag. Dock är det helt förkastligt att de utnyttjar sjukdom som en ursäkt för att slippa göra en sak man inte tycker om. Snacka om att sakna respekt för trygghetssystemen.

Och nej, så länge Posten har en defakto-monopol i stora delar av landet anser jag att de ska vara skyldiga all dela ut allt som inte anses vara olagligt.

David sa...

hej kul att du hittade till mig, men den där posten är skriven för över ett år sedan och handlar om konflikten mellan syndikalistfacket och posten angående metro hus och hem och inte angående nd:s propaganda.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ahh, jag såg det nu David. Det var "fel" årtal på inlägget. :-)

Men det gör egentligen sak samma, då ditt inlägg inte handlade så mycket om konflikten, utan om de roliga släkmiddagar den familjen troligtvis har.

David sa...

Absolut :-D