torsdag, februari 19, 2009

Stoppa IPRED - med i Ring P1

Idag spenderade jag drygt 7 minuter i riksradion (Ring P1) och förklarade varför IPRED måste stoppas. Att det är en oproportionerlig lag, som saknar all form av rättssäkerhet. Och istället leder rakt fram till ett samhälle där musikindustrin får agera "privatpolis" med orimliga befogenheter. Samt det viktigaste - det faktumet att, om upphovsrättsindustrin utpressar svenska medborgare på 10 000-tals kronor, så skapar det inte heller mer, eller bättre musik!

Om bara några dagar klubbar svenska riksdagen igenom Ipred. Även Centerpartiet har planerat att rösta ja, utan någon som helst argumentation.

Läs mer om varför vi måste StoppaIpred.nu.

Lyssna på klippet


Jag om Ipred i SR ring p1 090219 by lake

Vad har du gjort för att försvara vår svenska rättsstat idag?

Täppas gav uppfriskande mycket motstånd idag, men jag känner att jag lyckades bemöta hans ifrågasättanden bra.

Läs också:
EU-parlamentskandidat Christian Engström (pp) om Karin Pilsäter:
Karin Pilsäter och trams om skadestånd

Farmor Gun skriver likaså om Karin Pilsäter och hennes inlägg på NT:s debattsida:
Riksdagsledmot för upphovsrättslobbyn.

Centerpartisten Annie Johansson har skrivit lite om upphovsrätten, men förklara bara bort partiets ställningstagande för IPRED med att:
"Regeringsarbete är fylld av kompromisser, från fildelning, via regioner, till kärnkraft."
Kan NÅGON Centerpartist då förklara vad partiet har FÅTT för i kompromisserna för att rösta ja till FRA, IPRED och Teledatalagringsdirektivet? Och vem som driver på? Snälla!
Annie Johansson:
Fores debatt om upphovsratten

Läs också Staffan Albinsons blogg. En Centerpartist med mycket funderingar och flera vettiga:
Staffan Albonsson: Category Upphovsrätt

Seså, sätt igång och stoppa lagen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du gjorde skitbra ifrån dej hos Täppas. Snyggt jobbat!

Daniel Rhodin sa...

Nu har spöktimmen påbörjats, och vilken tid är bättre lämpad att ställa några ödesmättade frågor:

- Hur ska IPRED rivas upp (för den kommer att träda ikraft)?
- Hur ska FRA-lagen rivas upp?
- Hur ska datalagringsdirektivet rivas upp?

Mitt svar är, med stor sorg, att ovan lagar kommer att frodas i all välförmåga under mycket lång tid framöver - och vi vet alla att dessa är bara några exempel på vad som komma skall. "Rösta på piratpartiet", kanske nån uppmanar. Men vid en kritisk granskning av det argumentet så inser nog de flesta att pp inte kommer få mer än några procent. I absolut bästa fall kanske de kan ta sig in i riksdagen (men det tror jag personligen inte på). Oavsett vilket kommer inte pp göra nån skillnad på de lagar som redan är implementerade. Det kan jag lova.

Det finns ett enormt stöd för ovan lagförslag. Hela alliansen är för lagarna. Sossarna är för lagarna (ibland låter det annorlunda, men det är ju bara oppositionsretorik). Mp och V kommer aldrig få med S på att riva upp dem.

Lite längre in i spöktimmen konstaterar jag uppgivet att den förändring vi båda förespråkar inte är möjlig i närtid, eller ens sett i ett tidsperspektiv på ett decennie eller två. Det finns helt enkelt inget folkligt stöd som räcker. Visst, frihetsälskande borgerliga väljare fick en besk medicin att svälja - för hade vi vetat detta så hade i alla fall jag aldrig röstat så som jag gjorde - men hade S suttit vid makten så hade lagarna gått igenom likafullt. Resistance is futile!

Så om det finns nån som kan ingjuta hopp i en numera desillusionerad, så vill jag gärna läsa argument som får mig att tro på ett Sverige i rätt riktning. Jag skulle bli förvånad, men glad om någon kan uppkomma med dylikt.

Anonym sa...

Jättebra samtal. Att du håller dig lugn och saklig kontrasterar en hel del med andra som ringer in till P1:) och skapar en bra effekt, precis vad som behövs nu. Folk börjar få upp ögonen och förstå att detta inte är något ungdomligt tjafs utan seriösa argument på viktig grund. Mer!

-Rikard

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack alla, det är alltid kul att få lite uppskattning för det jobb man lägger ner.

Jag vill dock höra fler i Ring P1 och se fler insändare innan onsdag nästa vecka! Sitt inte bara här och skriv kommentarer! :-)

Kämpa på!

Anonym sa...

Är du för eller emot IPRED?

Nu kan du rösta!
Skicka sms med texten m13ser14 NEJ om du är emot
eller m13ser14 JA om du är för IPRED, till numret 72500

Sen får du veta resultats sidan.