Bilden nedan är från Orvar Säfström och en bild från hans bildspel kopplat till föreläsningen om dataspelets historia och bakgrund. Han var på biblioteket och höll föredraget idag, i samband med invigningen av Uppsala Stadsbiblioteks TV-spelsavdelning, där man alltså kan låna spel. Läs artikel i UNT om invigningen.
Uncanny valley
Just bilden han poserar framför visar på ett intressant fenomen, nämligen "Uncanny valley". Det är det område där robotar och animeringar börjar bli så lika människor (och djur) att man börjar tvivla på om det är på riktigt eller inte. Men eftersom det inte är "på rikigt" uppmärksammar man, delvis omedvetet, fel och brister med illusionen, trots likheten med verkligheten. Själva dalen, valley, är just hacket i kurvan där igenkänningsfaktorn som sjunker kraftigt, just när animationerna och robotarna blir nästan verklighetstrogna. Man har alltså lättare att identifiera sig själv med något som inte försöker likna mänskigt beteende, än något som försöker, men misslyckas. Och än så länga är det få som lyckats, speciellt att göra robotar mänskliga.
Ett bra exemepel, som Orvar visar på bilden ovan, är Angelina Jolies monsterkaratär i filmen Beowulf. Filmen är fylld med snygga animationer, som är väldigt verklighetstrogna, men alla karaktärer saknar någonting, men det är ibland svårt att sätta fingret på exakt vad. Men det är svårt att leva sig in karaktärerna, eftersom de befinner sig just i Uncanny valley.
Moralpanik om TV-spel
Jag skrev min B-uppsats på högskolan om moralpanik. Jag (och min klasskamrat) gjorde granskning av hur media hanterat fenomenet rollspel under andra hälften av 80-talet och början på 90-talet. Därför var det intressant att , med hjälp av Orvar, fördjupa sig i de stora likheterna mellan debatterna om rollspel och TV-spel. För debatterna är nästan identiska, ända in på persongalleriet.
Orvar hävdade dock att en skillnad mellan rollspelsdebatten och TV-spelsdebatten var att den senare inte verkar vilja dö, utan återkommer varje år. Jag tycker dock att det inte är så egendomligt då utvecklingen på spelmarknaden går så snabbt så att det nästan är ett helt nytt fenomen kan uppröra moralister landet över. Nya speltyper som MMO:s slår igenom ena året och helt nya konsoller som Wii gör inbrytningar på ålderdomhem nästa år. Det är klart att man blir upprörd så, om man ogillar allt nytt!
Läs hur Wii används av "icke-gamers" på blogen Higdef Galaxy.
Läs också Orvars första krönika i Sydsvenskan- Vem behöver debatten om spelvåld?
Respekt i IT-eran
Jag pratade också med Orvar om en god vän som, precis som jag, spelar World of Warcraft. Hans flickvän jobbade som vikarierande lärare på en högstadieskola. Et ganska tufft jobb och det är inte lätt för en nyutexaminerad lärare att få respekt i ett sådant sällskap. En av de få saker som gav henne respekt var när hon erkände at hennes pojkvän spelade WOW och att han hade uppnått max-level i spelet.
Frågan är när meriter i TV-spel börjar vägas som något positivt i ett CV? Fundera på detta och läs sedan inlägget: Would You Put WoW On Your Resume?
Läs mer
Artikel i UNT inför om bibliotekets nya TV-spelsavdelning
Jag avslutar med ett bra klipp där Orvar Säfström pratar om tv-spel på Swedish Game Awards.
Håll tillgodo:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar