måndag, juli 06, 2009

Planeten Candelia - eller "var är alla seriösa reklamkampanjer"?

En liten nostalgitrip tillbaka tillbaka till mitten på 90-talet.

Företaget Candelia, som var ett välkänt inom godis-branschen och var de som tillverkade godiset Polly, köptes upp av Cloetta. Efter uppköpet flyttades innebörden i företagsnamnet Candelia till ett bli ett varumärke, i upp en av Sveriges seriösaste kampanjer - Planeten Candelia. (Eller seriös och seriös, men den var bra i alla fall.)

Titta bara på reklamfilmen om Patric Polly:



En reklamkampanj med en egen planet och ett eget språk!

Candelia/Cloetta uppfinner alltså en egen planet, en egen folkras (med blåa öron), ett eget språk och en egen sport. Och kör sedan igenom hela konceptet konsekvent med reklamfilmer, musiksingel-släpp och gratis dataspel! Och mycket var förvånandsvärt bra grejor.

Se spelet som baseras på den påhittade sporten Swooshball:
Swooshball Challenge

Spelet går fortfarande ladda ner och installera, även om det kan bli svårt att få det att fungera på en modern dator.

Min favorit i hela kampanjen var dock artisten "Sonny Luxor" som släppte en egen singel som såldes till självkostnadspris på CD - Googli Draxell. Riktigt härligt gung!

TILLÄGG: Jag har hittat singeln inne i CD-skåpet och lagt in alla tre låtar in nästa blogginlägg: Sonny Luxo - Googli Draxell.

Notera att alla, rakt igenom kampanjen, pratar på ett påhittat språk. Och de verkar vara ganska konsekventa. Det är inte lika utvecklat på hittat språk som Klingonska, men det är en bra start att bygga vidare på.

Var är dylika kampanjer idag?
Anledningen till att detta kom upp var för att jag idag bytte signal på min mobiltelefon och bytte ut signaturmelodin från tv-serien MacGyver mot just Googli Draxel. Jag kom då att tänka på att jag saknar liknande genomarbetade kampanjer.

Det köps mycket reklamtid, sprids mycket viralt och det trycks ut massor av budskap via mängder av kanaler, men jag saknar det genomtänkta. Kampanjer man märker att det har spenderats tid på. Någon som ansträngt sig för att skapa en berättelse och sedan spenderat en hel del pengar för att nå mig med den berättelsen. Då blir jag imponerad!

Jag har hört att det ska gå någon ny enerverande Polly-reklam nu. Jag hoppas bara att den inte är lika dålig som "Petter och jag". Jag får rysningar varje gång jag hör den. Det var bättre förr!

Har du tips på några bra, genomtänkta kampanjer som går nu?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för detta (förvisso gamla) inlägg! stor nostalgi!

Även autentiska swooshball-set tillverkades.

Har själv ett set hemma i förrådet.
Detta var en del av ovan beskrivna reklamkampanj, och hamnade i min ägo då jag samlade in streckkoder från tio 200-gramspåsar av diverse cloettagodis, och skickade till företaget i fråga!

MVH
Mackan

Markus "LAKE" Berglund sa...

Haha, tack för informationen Mackan. Kampanjen var alltså ännu mer genomarbetad/påkostad än jag visste. ;.)