torsdag, november 25, 2010

I Ring P1 om Bärarimmunitet

Idag ringde jag in till Ring P1 igen och kom fram som sista talare. Jag vart självklart inspirerad av piratpartisten Gustav Wetter, som ringde in igår, något som jag uppmärksammade här - "Ingen kommer strypa tillgången till internet så länge jag andas"

Dagens insats från mig:
SR Ring P1 101125 Bärarimmunitet och upphovsrätt by lake

Jag pratade såklart om budbärarimmunitet, eller "mere conduit" som en av de viktiga beståndsdelarna i ett demokratiskt och öppet samhälle. Alternativet till "mere conduit" är att ALL kommunikation mellan människor granskas, kontrolleras och eventuellt godkänns, innan den når sin slutdestination, eftersom budbäraren då tvingas ta ansvar för innehållet i kommunikationen.

En av många (negativa) konsekvenser av bibehållen budbärarimmunitet är att illegal fildelning blir väldigt svårt att stoppa, men det tycker jag är smällar vi får ta, om vi nu vill behålla rätten till privat kommunikation...

Jag skrev om Gustav Wetter redan igår och idag hinner han  före mig och skriver på sin blogg om mitt (och sitt eget) inlägg i debatten - “Ring P1″ – Piraternas bäste vän?

Och Gustav har helt rätt när ha säger att fler piratpartister borde ta chansen att göra sin stämma hörd i etern:
"Det som slår mig är med vilken lätthet jag nu vid flera tillfällen fått möjligheten att debattera piratfrågor i rikstäckande media! Alla pirater eller piratsympatisörer är kanske  inte lika pigga på att sticka fram hakan i direktsändning men jag vill verkligen uppmuntra fler att göra det! Kan jag så kan alla! Att ringa till “Ring P1″ ger definitivt mycket “bang for the buck” och borde enligt min åsikt utnyttjas till max av piratrörelsen, en rörelse som har svårt att komma till tals på bred front i gammelmedia."
Vem ringer imorgon, när Pirate Pay-domen kommer? Och vem ringer på måndag?

Bredbandsavgift stoppar inte integritesintrången
Nyheten som refereras i början på Ring P1 är Jan Rosens "utredning" om att lägga på en "bredbandsavgift" på allas bredband, som ett sätt för upphovsrättsindustrin att tjäna pengar i bulk, utan ansträngning eller motprestation. För man tänker självklart inte sluta kräva att få kontrollera alla människors kommunikation, också!

Media: P3 Nyheter, som var först.

Och citat från Hans Rosen i Svd, DN och Sydsvenskan:
"Hans förslag innebär dock inte att den som betalar en liten avgift köper sig fri från förbudet mot illegal nedladdning."
Alltså tänker upphovsrättsindustrin fortsätta kräva lagar av typen Ipred även om de får igenom kravet på en bredbandsavgift. De vill alltså ha betalt två gånger, för exempelvis musik skapade av musiker som dött för upp till 70 år sedan. Var i ligger det rimliga i det?


Bloggar som skrivit om det konsiga förslaget.
Som vanligt, den alltid lika välartikulerade Farmor Gun - Ledare, efterföljare eller vilseförare?
Magnihasa, Lars-Erick, Henry Rouhivuori

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har fel om Metallica, du kan lagligt lyssna på deras musik över internet. http://www.metallica.com/Media/Albums/albums.asp
De finns även på iTunes. Läs även http://www.wired.com/listening_post/2008/05/metallica-and-w/
Ring P1 och korrigera dig själv :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för tipset Anonym. Det var väl skönt att även Metallica har kommit till någon typ av insikt till slut...

:-)