tisdag, november 01, 2011

Reformera vigseln - alla blir vinnare!

 Jag läste Andreas Ekströms senaste krönika om äktenskapet och noterade att den var synnerligen välformulerad. Han skriver bland annat:
"Gör äktenskapet till en hundraprocentigt civilrättslig institution. Ta bort vigselrätten från alla kyrko­ledare och politiker och sjökaptener och kommunala tjänstemän, och gör det äktenskapliga avtalet till en strikt juridisk sak mellan två eller flera samtyckande personer, givetvis helt oavsett könsidentitet.

Låt sedan var och en fira bröllop på sitt sätt, efter det administrativa besöket hos tingsrätten. Om det sedan betyder ett klassiskt svenskt kyrkbröllop eller obligatorisk inhalering av omdömespåverkande rökelse på en strand med en kompis som ceremonimästare eller offerriter rörande små teddybjörnar på månen så... tja, vaddådå? Var och en salig på sin fason.
[...]

Så vad händer i spåren av en sådan reform?

Samhället vinner i bättre mänskligt ansvarstagande. Kyrkan vinner i teologisk trovärdighet.

Jag kan inte se någon förlorare."
Inte jag heller...

Läs hela Andreas krönika:

Sydsvenskan - Alla blir vinnare

Vill du diskuterade hans text kan du också göra det på hans egna blogg - Reformera vigseln

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med om att alla skulle tjäna på att äktenskapet (i lagens mening) blir en juridisk fråga snarare än en religiös.

Det enda vi ska akta oss för är flummet med äktenskap mellan fler än två personer - förlorarna i det fallet skulle bli arvtagarna till dessa personer och samhället i stort eftersom arvstvisterna skulle bli ännu mer infekterade än vad de är idag.

/Gustav Wetter

Markus "LAKE" Berglund sa...

Visst Gustav, jag är inte för att släppa på alla regleringar i de juridiska samlevnadsformer vi har idag.

Jag är visserligen inte emot månggifte som princip, men vi tar ett steg i taget...

Anonym sa...

Jag utvecklar resonemanget i Sydsvenskans kommentarsfält. Min grundinställning till lagstiftning är att man först måste stå inför ett reellt problem innan man ändrar en lag, något som jag inte är helt säker på att man gör i fallet med månggifte.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, jga såg det. Jag tycker dock du blåser upp en höna av en fjäder.

Andelen som vill ha månggifte i Sverige är så få att det inte skulle märkas ett dugg i statistiken på de vårdnads- och arvstvister vi redan har idag.

För "problemet" med konstruerade familjer finns ju redean idag med exmepelvis homosexuella par som adopterar och vill stå som föräldrar båda två. Eller personer som gifter om sig med barn från tidigare äktenskap.

Krångligare? - Sannlikt!
Stort problem? - Knappast!