onsdag, april 26, 2006

Hur läser man en blog?

Att läsa en blogg behöver inte vara mer komplicerat än att titta på en vanlig hemsida. Skillnaden mellan en blogg en och hemsida är dock att en blogg uppdateras oftare, och i vanliga fall med kortare texter. Om man, som jag, har valt att följa många bloggar så underlättar det enormt att ta tekniken till hjälp. Det är är ju tekniken med RSS-flöden som har hjälpt till att sprida bloggar över hela världen.

Men vad är då ett RSS-flöde? Jo, det påminner, till sin princip, om den gamla push-tekniken som fanns på 90-talet. Det hela går ut på att en användare själv väljer att prenumerera på ett flöde och då får allt som skrivs/publiceras där, sänt till sig, ungeför som ett vanligt e-post. Man har som användare full kontroll på när, var, hur och om, man vill ta emot flödet. Det är delvis detta som håller på att vända dagens mediastruktur upp-och-ner.

För att läsa flöden ska man alltså låta det aggregeras- det vill säga ta emot och presentera det på ett annat ställe än på ursprungssidan. Ett exempel på en aggregerad samlings-sida är Ichigo, som jag besöker ett par gånger varje dag och där får en snabb uppdatering om vad som händer inom vitt skilda olika områden. Den hämtar flöden från ställen som DN, Aftonbladet, Dilbert, Resume, Del.icio.us och flera andra. Nackdelen är ju att jag själv inte bestämmer vilka flöden som finns på den sidan, det gör de som står bakom Ichigo.

Vill man ha bättre kontroll på vad man vill läsa, rekomenderas en personlig RSS-läsare, så att man kan aggregera alla flöden själv. Det finns en hel uppsjö med läsare och jag tänkte bara tipsa om ett par. Den jag själv använder heter Bloglines och hittas här. Den är webbaserad och har därför både för, och nackdelar. Sitter man enbart vid en och samma dator skulle jag nog istället rekomendera att skaffa ett RSS-läsarprogram istället. Då kan man exempelvis använda sig av de inbyggda funktionerna med "live-bookmarks" i Firefox, men det är ganska så trubbigt och oöverskådligt verktyg för att läsa flöden i.

Ett par vanliga förslag på RSS-läsare är Feedreader och RssReader, själv har jag tittat närmare på RssOwl, då det verkar vara en enkel och bra Open Source-läsare. Och jag stödjer gärna sådana projekt.

Testa att ladda hem en läsare redan idag och prenumerera på ett flöde från en stor nyhetsajt. Du kommer inom några minuter att få en markering på att ett nytt inlägg har tagits emot. Du kan då välja om du bara vill läsa rubriken, ingressen, hela meddelandet eller klicka dig direkt till inlägget. Det sista bör man göra om man följer bloggar som brukar ha många intressanta kommentarer på varje inlägg. Prenumererar gör man på lite olika sätt i olika läsare, men för de flesta bloggar räcker det att kopiera adressen till sidan och kopiera in i fältet där man lägger till nya flöden. Men det brukar vara ganska så enkelt.

Den största fördelen med att läsa RSS-flöden, framför att besöka alla sidor man vill följa manuellt, är att man slipper spendera en massa tid på att sitta och stirra på sidor som inte har uppdaterats sedan man var där senast. Jag har själv 89 flöden i Bloglines, men jag skulle tro att cirka 50 % av dem inte postar mer än 1 inlägg i veckan. (Untgefär som jag .) Så länge det är kvalitativa och/eller intressanta inlägg så får de ligga kvar bland mina flöden, men hade det varit "vanliga" hemsidor, hade jag garanterat gömt/glömt bokmärkena och därmed också sidorna, för länge sedan.

Lycka till med RSS-läsandet!

Ps- Oavsett vilken typ av RSS-läsare du tycker passarjust dig så bör du använda dig av Firefox till ditt vanliga surfande. Det är mycket mer användarvänligt än Explorer, med exempelvis flikar, man får bättre kontroll på vad som händer när man besöker en sida och man slipper väldigt många angrepp av worms och virus.

Inga kommentarer: