lördag, maj 20, 2006

Sagt om Hyresgästföreningens nya kampanj

Hyresgästföreningen kampanjar nu på ett korståg för hyrestakets bevarande. Det är inget som har gått obemärkt förbi. På Hyresgästfereningens egen sida skrivs det flitigt. Först detta inlägg om att kampanjen drar igång och sedan detta inlägg om att Fredrik Reinfeldt redankapitulerat inför utsikten att bli bombarderad av hyresgästföreningens väloljade kampanjmaskineri under. ;-)

Reinfeldts inpass i debatten hittas på en direktlänk här. (Kräver Realplayer). Aktuellt från den 18/5 ligger kvar i cirka en vecka. Det är förstanyhet och börjar cirka 30 sekunder in i programmet. Det är nästan skrämmande hur Fredrik Reinfeldt springer benen av sig för att ta avstånd från den tidigare idén att minska regleringarna i hyresbranchen och att visa sin goda välvilja gentemot Hyresgästföreningen, allt i syfte att kunna komma till makten i höst.

Bloggare har, som vanligt, tyckt till en del. Huvudsakligen liberala bloggare, som har lyft fram Hyresgästföreningens, historiskt, röda bakgrund och (s)-stämpel.

Subjektiv, en av mina favoritbloggare, har skrivit ett (ovanligt) ofokuserat och argt inlägg. Han brukar vara mycket vassare och mer träffande i sina "utskällningar". Fucking Hyre(s)gä(s)tföreningen

En annan liberal- Carl Svanberg, som är en ny bekantskap för mig, har skrivit ett mer nyanserat inlägg om Hyresgästföreningens irrationella kamp att försvara ett tak som är kontraproduktivt om man har som mål att få bostäder byggda.

Jonny Munkhammar kallar kampanjen för "sedvanlig skrämselpropaganda" och lyfter, åter igen, fram den rapporten "Det röda hyresimperiet".

Även Enpartistaten och Moderskeppet har skrivit var sitt inlägg, men de är tydligt skrivna med en ryggradsreflex där Hyresgästföreningen=Arbetarrörelsen, så de är knappast värda en närmare analys. Det enda smo är värt att noter är att Moderskeppet ger Moderaterna en riktig känga för sin undfallande inställning gentemot Hyresgästföreningen.

Angående själva kampanjen, anser jag att den är oväntat öppen och frågande, snarare än partipolitiskt driven. Dessutom kan jag kan inte annat än älska texten i en av annonserna:

För att taket ska slitas bort krävs vindar på uppåt 28 sekundmeter.

För att hyrestaket ska slitas bort kan det räcka med en svag medvind för Reinfeldt, Leijonborg, Hägglund och Olofsson

För trots att den är hård och riktad mot, bland annat, "mitt parti", så är det synnerligen välformulerat, och jobbar man med texter i jobbet, gillar man härliga formuleringar.

Hur hittade jag alla blogginlägg om Hyresgästföreningens kampanj?
Jag använde mig av sökfunktionerna på Knuff, Icerocket och Technorati.

4 kommentarer:

Anonym sa...

sorry om mitt inlägg var ofukesrat... har inte riktgt vaknat ur min bloggdvala.. :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du behöver kanske fräsha upp din stavning också med en snabbkurs? ;-)

Nej, jag hoppas bara du kommer igång igan, du är saknad i bloggsffären, troligtvis av fler än mig.

Grynet sa...

Kan jag annat än le =) det känns som att vi båda är lika två delad beträffande HGF och C =)

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Grynet - Kul att man inte är ensam...