söndag, mars 30, 2008

Är FS data bästa webbhotellet? IDG:s trovärdighet

De senaste veckorna har det diskuterats mycket om bloggar som gör reklam. Antingen för att de har fått prylar (exempelvis kläder), betalning eller helt enkelt säljer annonser. Det är framför allt den andra delen som är känslig. Att ta emot någon form av betalning och sedan göra reklam för et företag eller en organisation, utan att låta mottagarna av budskapet få veta detta.

SvD har en bra sammanfattning av diskussionen:
Modebloggar för miljoner

Fenomenet är dock inget nytt. I Mainstream-media pågår det ständigt en diskussion om man är "köpt" exempelvis då en stor annonsör i en liten tidning får en positiv artikel publicerad. I de flesta seriösa medier är annons-avdelningen (intäkterna) och redaktionen (utgifterna) avskiljda, men det innebär ju inte att journalisterna inte påverkas. I förlängningen kan ju en negativ artikel leda till att man förlorar sitt jobb som journalist, om tidningen man jobbar på förlorar intäkter (annonsörer).

Detta beroende av välvilliga annonsörer var det första jag tänkte på när jag läste vem som vunnit IDG:s årligen återkommande webbhotelltest - Här är Sveriges bästa webbhotell. Vinnare är nämligen en av de mest frekventa annonsörerna, FS-data. Jag har inget negativt att säga om FS-data och tror att det mycket väl kan förtjäna att vinna platsen. Testet är organiserat och strukturerat och även om FS-data inte var bäst på något, så var de tydligen tillräckligt bra för att ta hem priset.

FS-data är en stående annonsör i Internetworld och brukar ha en helsida i varje nummer, ofta i anslutning till omslagen.

Så bara blotta misstanken om detta sänker Internetworld och IDG:s trovärdighet. Bloggar har väldigt sällan detta problem av ekonomiskt beroende och har de det så löser det sig ofta väldigt snabbt då folk tröttnar på att läsa "redaktionella" reklam-texter.


Ps, Vissa webbhotell har också relevanta synpunkter på undersökningen. Den kan ju aldrig bli komplett.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vaken reflektion! Och det finns säkert fler bra exempel. Vi är nog alla köpta på något vis, vi som publicerar oss.

Magnus Höij sa...

Sorry att jag såg detta först nu - Webbdagarna har tagit massor av tid fram tills nu.

Ang webbhotellstestet. Jag inser naturligtvis problemet. Men vår svårighet är ju att vi faktiskt i stor utsträckning har annonser i tidningen. Det skulle väl knappast stärka vår trovärdighet om vi "förbjöd" våra annonsörer att vinna våra tester.

FS-data har varit en tung annonsör i många år hos oss, även år då helt andra webbhotell har vunnit våra test.

Jag förstår invändningen ni har, men ser kanske inte helt tydligt hur vi ska komma runt den.

Synpunkter är som alltid välkomna.

/Magnus Höij
chefredaktör
magnus.hoij@idg.se

Anonym sa...

Just nu har de lyckats sänka sin DNS-struktur. Varken dns1.se, dns2.se, ns.aname.net, ns2.aname.net eller ns3.aname.se fungerar som de ska (kontrollerat från två nät).

Johan Andersson sa...

Kan bara instämma med föregående kommentar. Har en dedikerad server hos FSData och har haft återkommande allvarliga problem under flera år. Sedan funkar det helt plötsligt. Just DNS är väl deras mindre kompetenta sida, tyvärr.

Det värsta är deras kundsupport som är omöjlig att få tag på. Med deras pågående DNS haveri så har de stängt av telefonlinjerna in. På allabolag.se står ett nummer som går till deras revisionsbyrå som också har fått samtal från andra än mig som tyvärr inte kan ge någon bra hänvisning.
Har även försökt nå dem via "fsdata" över Skype, men uppenbarligen är väl deras nät helt nere så de kan väl inte svara där heller antar jag.
Suck!

Anonym sa...

Det är alltså därför som jag inte kan komma åt min mail... Kommer inte fram på telefon heller.

/martin

Johan Andersson sa...

Ringde upp slumpmässiga anknytningar i deras nummerserie och kom äntligen fram till... ekonomiavdelningen! De tog i alla fall emot kundnummer och skulle be tekniska supporten att ringa upp.
Tydligen så pågår det ett stort strömavbrott nere i Helsingborg som förmodligen är orsaken till haveriet. Men jag betalar ju både för dedikerad server samt att de driftar den (tar backup etc). Vad hände med reservkraften??

Nu är deras sida upp igen, men tyvärr inte min server. Den är väl under uppstart antar jag...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hej Johan, Martin och Fredrik! Välkommna hit!

Mycket spännande att min blogg har fungerat som användarstöd när FS-data inte själva svarar i telefon...

Markus "LAKE" Berglund sa...

En reflektion om de senaste kommentarerna:

Har FS-Data sin kundtjänst här?

Kan kunderna inte ha dialogen med företaget där de vill, så har man det ändå, på egna villkor,