torsdag, juli 03, 2008

Centeruppropet - en blåslampa på Centerpartiet

Mötet igår kväll mellan oss i CenterUppropet.se och Centerpartiets ledning kändes bra. Den ganska tunga delegation som partiledningen blix-inkallat för att konferera med den interna partiopionionen lyssnade verkligen, även om de inte kunde lova mer än att "föra frågan vidare".

Det var ett bra möte utifrån förutsättningarna, men bara för att vi kom inte så mycket framåt igår innebär det inte att vi slår av på takten. Vi kommer fortsätta vara en blåslampa på partiet tills de inser att de springer i motvind och att det är lika bra att:
Stoppa, backa och börja om!

Extrainkallat partistyrelsemöte
Centerpartiet har förhoppningsvis insett tyngden på FRA-frågan, till skillnad från Fredrik Reinfeldt som däremot tycker att vi alla ska "kyla ner oss lite". Centerpartiet däremot har inte råd att kyla ner sig i flera månader tills nästa ordinarie partistyrelsemöte, det krävs nog ett extrainkallat sommarmöte för att diskutera frågan. Jag hoppas de själva inser att opinionen kommer inte att lägga sig, varken internt eller utanför partiet.

Media från mötet:
* Uppsala Nya tidning med en liten nyhet om mötet:
C-upprop mot FRA-lag mötte partiledning

* Mitt framträdande i P4 Morgon Uppland kockan 07:15 på morgonen. (Hoppas jag inte låter för trött). [Edit: Länken inlagd, Tack Björn för hjälpen!]

* Även Norrtelje Tidning: Berglund nöjd med FRA-dialog. En liten rapportering om hur det gick. [Edit 2] Norrtelje Tidning lyfte upp mitt "ultimatum" om att jag lämnar partiet om de inte drar tillbaka sitt stöd för FRA-lagen, m,en det är lite taget ur sitt sammanhang. Jag är öppen med att jag gick i tankararna att lämna dagarna efter att lagen klubbats. Och då har jag ändå varit medlem i snart 20 år...

* Rapports inslag klockan 19:30 där Erik Hultin från CenterUppropet.se intervjuas, tyvärr hittar jag inte 23-sändnigen med inslaget efter mötet, på webben.

* Sophias längre inslag i Östnytt var bra och hon beskriver väldigt bra varför vi ställer de krav vi gör på partiet.

Bloggat om mötet:
* Martin Olsvenne

* Centerpartiet själva var snabba ut med en rapport från mötet igår kväll.

6 kommentarer:

Björn Felten sa...

Här har du länken till P4-inslaget.

//Hälsningar från en som bara är glad att kunna hjälpa till. :)

Hans Li Engnell sa...

Bra inslag, Markus! Kör vidare. Att ni ö.h.t. fått möjlighet att diskutera frågan är i alla fall ett litet steg i rätt riktning.

Björn Felten sa...

... och nejdå, Markus, inte tyckte jag att du lät särskilt morgontrött. Du lät synnerligen trevlig och allmänt påläst -- inte svårt när man står på De Godas Sida -- just en sådan där som man mycket väl skulle kunna tänka sig att rösta på. :)

En spännande dialekt du har förresten. Någonstans Dalsland/Värmland, eller...?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Björn, jag tror dock att du är lite partisk, men det är alltid kul med lite beröm! 8-D

Och jo, vi är glada at vi kommit så långt på så kort tid, men det är långt kvar än så länge...

Björn Felten sa...

Visst är det väl ett tecken på helt nya politiska strömningar när en piratpartist blir anklagad för att vara partisk beträffande en centerpartists framträdande i radion? :)

Men alltså, ser vi inte nu en helt ny politisk karta breda ut sig över Sverige? En karta där de gamla betongblockens politiska skyttegravar överges till förmån för blocköverskridande, mer samhällstillvända, reaktioner och debatter?

Eller är det bara ett önsketänkande från en 60 år gammal övervintrande hippi från 68-rörelsen?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Visst är det intressant hur politiken förändras för varje dag. Jag tycker också att det är positivt att Centerpartiet verkligen försöker att ta till sig de allt snabbare förändringarna, men man ligger, som nästan alla andra större organisationer, steget efter.

*****
För övrigt är min något grötiga dialekt ofta svårplacerad, Björn. Dalsland/värmland var dock mer norrut än vanligt, ofta hamnar jag på västkusten/gbg. ;-)

Men det riktiga ursprunget är en blandning av Västgötska, Östgötska och Småländska som man bara kan få om man växer upp på en ö mitt i de tre landskapens "treriksröse". Språket är dessutom kryddad med lite gamla historiska talfel som läspande och stammande. :-D