lördag, december 06, 2008

Akta er för Acta

Uppsala Nya Tidning (UNT) skriver idag om ett pensionärspar som förlorat över en miljon när de lät Acta Kapitalförvaltning i Uppsala förvalta en dryg miljon av deras pengar. Det var bara det att Acta stoppade in hela bunten pengar i en valutaobligation som gavs ut av Lehman Brothers och lät de sitta där i 1½ år, trots löften om att "förvalta placeringarna aktivt".

Puckat nummer ett:
Att man som kapitalförvaltare stoppar in alla pengar man ska förvalta, i det här fallet över en miljon, på samma ställe. Det är grundkurs 1A i kapitalförvaltning - "sprid dina risker". Att Acta tar bra betalt för sina tjänster, utan att ens följa de mest grundläggande krav i branchen är skrämmande!

Puckat nummer två:
Simon Kling, marknadschef på Acta som uttalar sig om den totala avsaknaden av riskehantering i Acta:
"[Vi] betraktade Lehman Brothers som säkert. Det var USA:s fjärde största bank. Om jag hade sagt till dig förra året att Föreningssparbanken skulle gå i konkurs, då hade du trott att jag var dum i huvudet, säger Simon Kling."
Nej, men jag kanske tycker att du är "dum i huvudet" eftersom du totalt missat att "Föreningssparbanken" bytt namn till Swedbank för mer än två år sedan. Jag klagar inte på om en privatperson skulle missa/glömma en sådan sak, men när en person som jobbar med kommunikation i finansbranchen inte har den kollen så kan jag bara ge ett råd:

Akta er för Acta!



Det Acta borde göra nu är att ta ansvar för det då lovat. Lova pensionärparet pengarna tillbaka, eller i alla fall den del som hade klarat sig om Acta nu levt upp till sin "aktiva förvaltning".

Ps. Ett avslutande tips är att byta till Roslagens Sparbank - Årets Bank 2008 enligt Privata Affärer. Jag är ganska stolt, kan jag erkänna.

Inga kommentarer: