tisdag, december 09, 2008

Varför inte bli pirat?

Jag håller med Björn - jag tänker inte överge Centerpartiet. Men för varje dag som går finns det allt mindre anledning att vara kvar. Annie och Fredrik var länge två anledningar. Man kunde vara stolt bland sina liberala vänner över att vara med i samma parti som de två mest liberala riksdagspolitikerna. Men efter FRA-omröstningen förlorade de båda all den cred de byggt upp under två år. Tyvärr, men så det funkar - förtroende bygger man upp genom hårt slit och under lång tid, och det försvinner lika snabbt som att trycka på en voteringsknapp.

Trots detta tänker jag alltså inte byta part, än.

Och jag kan varmt rekommendera alla liberaler som inte vill gå med i Centerpartiet att istället titta närmare på Piratpartiet. Det håller jag själv på att göra. Och om inte Centerpartiet kan presentera ett bättre, tydligare program än Piratpartiet i Europaparlamentsvalet nästa år, så tar i alla fall jag inte ansvar för mina handlingar i valbåset.

Andra som skriver

Josh: (jag undrar också vad Centerpartiet fick för att sälja ut en viktig profilfråga för partiet och en av grundvalarna för demokratin i Sverige?)
"Centern pratade störst och vackrast om just de frågorna före valet, men sen då? Vi vet vad som hände, eller hur? Jag är inte på det klara med vad de har fått istället, men säkert har de fått igenom någon fråga som anses viktig för partitoppen. Det är just det här som är problemet med partier som ska täcka in allt - som väljare kan du aldrig veta vilken fråga det kommer att kompromissas om, vilken punkt som kan säljas ut för en annan. Med Piratpartiet (och Miljöpartiet) vet vi det. Det kan innebära att man röstar igenom något annat skit, ja, men du vet åtminstone på förhand vilka frågor man inte säljer ut."
Tomas (om IPRED ochså)
"Jag tvekade länge innan jag gick med i Piratpartiet. Framför allt var jag ovillig eftersom jag inte ville behöva ta det steget. Sakerna som ingår i partiets program är för mig så självklara att de är en icke-fråga. För mig handlar det om frihat och integritet, inte om fildelning (även om fildelningsfrågan blir en helt naturlig följd av kommunikationsfriheten). Efter att ha klickat mig fram till partiets anmälningsformulär för sjuttioelfte gången så fyllde jag till slut i det. Jag väntade eftersom jag hoppades att de nu regerande skulle ta sitt förnuft till fånga och säga att (pp) inte behövs. Nu gjorde de precis tvärtom. För mig var FRA-frågan den stora ögonöppnaren, och Ipred-lagen det som fick bägaren att rinna över."
Rick, såklart:
"Problemet är att de partierna är extremt högljudda kämpar för integritet, men bara när de inte sitter i regeringsställning. Centern var några av de bästa kämpar som fanns för privatliv, digitalt samhälle och rättsäkerhet före valet 2006. Nu har de drivit igenom FRA-lagen och tycker att IPRED är en bra idé. Och apropå FRA-lagen så lades den fram under den förra regeringen — som hade stöd av miljöpartiet och vänsterpartiet."
Isecore:
"Piratpartiet är inte idealiskt. Jag tror inte på enfrågepartier egentligen, men i det här fallet så är min fiendes fiende min vän."
Läs och begrunda...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver:

"Och om inte Centerpartiet kan presentera ett bättre, tydligare program än Piratpartiet i Europaparlamentsvalet nästa år, så tar i alla fall jag inte ansvar för mina handlingar i valbåset."

Du menar säkert att du KOMMER ATT TA ANSVAR FÖR DINA HANDLINGAR men kanske menar du att du idag inte kan lova att det ansvaret utmynnar i en handling som gynnar Centerpartiet. ;-)

Visst är man född till Besserschmidt...

Rick Falkvinge (pp) sa...

Tja Lake,

om du har funderingar kring Piratpartiet och hur engagemang i pp fungerar så kan vi ta en fredagslunch. Jag bjuder på öl till lunchen, så står du för espresson efteråt?

Rick

Anonym sa...

Tjena Lake! FRA var det som fick mig att välja PP. Har aldrig varit direkt politiskt intresserad innan, men nu fick det fan i mig vara nog. Som sagt.

Vovi sosesos ;)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Självklart har du rätt Hans, jag skojade mest till formuleringen lite. :-)

@Rick: Det svåra är inte att engagera mig i PP, det svåra är att sluta engagera mig i Centerpartiet, som jag haft som politisk tillhörighet i 20 år!

@Axbom: Självklart. Varför tror du jag var med och drog igång CenterUppropet? Effekten av det syntes, även om det tyvärr inte stoppade Reinfeldts och Mauds planer mer än tillfälligt...

Rick Falkvinge (pp) sa...

Lake:

Piratpartiet har absolut inget bekymmer med att du är och/eller fortsätter vara engagerad i Centerpartiet, samtidigt som du skulle engagera dig i pp. Idéutbyte över organisationsgränser ser vi som något positivt.

Så det är isf (c) som skulle sätta hinder i sammanhanget.

Rick

Anonym sa...

Jag kollade kvickt i Centerpartiets stadgar och det ska inte föreligga några hinder där heller.

Tillämpligt utdrag:

"§ 1
Syfte
Centerpartiet vill inom organisationen samla medlemmar som gemensamt vill främja en politisk utveckling i överensstämmelse med de riktlinjer och grundsatser som angetts i partiets program.

§ 2
Medlemskap

Mom 1
Medlem kan var och en bli som vill verka för partiets syften.

Mom 4
Den medlem som bryter mot dessa stadgar eller motverkar partiets syften kan, efter hörande av kretsen, uteslutas av partistyrelsen.
"

Centern säger på hemsidan:

"Centerpartiet vill också verka för:
Ett öppet samhälle. Vi vill ha ett öppet samhälle, dels i form av en human och ansvarsfull integrationspolitik, dels i form av försvar av människors integritet. Det handlar också om att skapa värderingar som gör oss öppna för omvärlden."

Markus "LAKE" Berglund sa...

@ Hans + Rick:

Jupps, det är Centerpartiet (och de flesta andra etablerade partierna som sätter stopp för just detta.

Att engagera sig i ett annat parti, genom att exempelvis bli medlem, brukar räknas som att "motverka partiets syften". Speciellt om partiet i fråga konkurrerar om mandat i samma politiska församling.

Detta är dock skrivet med den brasklappen att det är tolknigen av de gamla stadgarna och även om formuleringen om uteslutning är snarlik, så kan det vara så att uttolknigen är mer öppen.

Avslutningsvis vet alla också att det som (c) skriver på sin hemsida, om exempelvis "Ett öppet samhälle", inte alls behöver överrenstämma med hur de agerar i ett skarpt läge...

Anonym sa...

Jag tycker att Centern har ett bra program. Problemet är man i praktisk handling inte följer det. Jag röstade på centern sist men har nu gått med i PP och stannar där till de etablerade partierna "vaknar upp".