torsdag, januari 21, 2010

Öppet mål - dags att vara offensiva Pirater - skriv!

Idag skriver utrikesminister Carl Bildt en debattartikel på Svenska Dagbladet om att "Friheten på nätet måste försvaras". (Han nämner den på sin blogg också.) Ett bra inlägg, men med vissa brister.

Nu väntar jag mig att några riksdagskandidater från Piratpartiet ska skriva ihop en replik åt Carl Bildt och hjälpa honom korrigera dessa brister. Och det å det snaraste. Skriv, skriv, skriv!

Som jag skrivet tidigare så är det inte rimligt att vi icke-pirater med piratsympatier ska behöva dra hela lasset själv, när det kommer till "prassel"-media och andra kanaler förutom bloggar.

Som Per Ankersjö skriver:
"Om jag var piratpartist skulle jag jubla - regeringen gav dem just en målpassning."

Vad väntar ni på? Skjut!

Andra som också skrivit om debattartikeln, de flesta skeptiska till omvändelsen:

Mikael Elmlund: Varför inte börja med frihet på nätet i Sverige Carl Bildt?

Oscar Fredriksson: Ideologiskt klargörande från Carl Bildt

Motpol: Om att sopa rent framför egen dörr

Blogge: Gör som vi Gör, inte som vi säger

Johan Westerholm: En märklig tystnad och ett märkligt utspel

Johan avslutar med:
"[...] moderaterna är nog det parti i alliansen som har lägst trovärdighet att
göra denna form av inspel. Naturligare avsändare hade varit (FP) eller (C) som
bägge haft en högre svansföring i sakfrågan än (M)."

Johan har rätt, men de integritetsivrare som finns i Centerpartiets riksdagsgrupp är hårt kuvade av partiledningen. Kortsiktigt som alltid!

7 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

Har skjutit :)
http://blue-green-mess.blogspot.com/2010/01/vit-bildt-pratar-med-kluven-tunga.html

Var det hårt nog ?

Olof Bjarnason sa...

Christoffer: Om jag känner Marcus rätt menar han papperstidningar - t.ex. SvD. :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Helt rätt Olof. Du har skrivit bra Christoffer, men din blogg har ganska mycket färre läsare än Brännpunkt på SvD och jag skulle tro att du (preci som jag) pratar mycket för redan frälsta.

Skriv insändare i Helsingbords Dagblad, eller någon annan lokaltidning i närheten. Men skriv inte bara på nätet, då när ni pirater aldrig era nya väljare!

Beelzebjörn sa...

Helt riktigt... Dags för pp:s kandidater att ge sig tillkänna i gammelmedia.

Sugen på en roll i PP:s kampanjgrupp? ;)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Släpper ni in icke-medlemmar där Björn? :-)

Rick Falkvinge (pp) sa...

Rätt reaktion. SvD har ackat repliken, men den kommer inte i helgen, för då var det redan fullt.

Vi får se vilken dag den kommer...

Rick Falkvinge (pp) sa...

Lake: Kampanjgruppen har inte tillgång till medlemsregistret. :)