onsdag, september 16, 2009

Svar på MUF:s Piratangrepp i Norrtelje Tidning

Idag kom mitt svar på MUF:arnas barnsliga angrepp på Piratpartiet in i Norrtelje Tidning.

Ingen från Piratpartiet bemödade sig tydligen att skriva ett svar, så då gjorde jag det. Antingen har PP inte insett att majoriteten av Svenska folket ännu inte tar till sig politisk information via andra kanaler än internet, eller så bryr de sig inte tillräckligt mycket. Det är en punkt där jag tror de måste ändra sig, och det snart, om de ska ha en chans i valet 2010.

Bloggsfären är en bra kanal och den skapar utrymme för kontakter och dialoger med många potentiella väljare, men det kan inte vara den enda kanalen...

Eftersom Norrtelje Tidning inte bemödar sig att lägga upp "repliker" på sin hemsida kommer här hela debattartikeln i textform:

************

Rikta angreppen mot Moderaterna

Den skenande ungomsarbetslösheten, som några MUF:are skriver om i Norrtelje Tidning den 7 september, är viktig att hantera. Men det görs inte genom att angripa Piratpartiet.

MUF:arna är uppenbart oinformerade om vad Piratpartiet säger, trots att denna information är lätt tillgänglig på Piratpartiets hemsida. Prioriteringarna för Piratpartisterna är glasklara - finns inte en grundläggande medborgarrätt spelar det ingen roll om man är höger eller vänster i övriga frågor. Därför kommer, och kan, inte Piratpartiet ge något besked om ungdomsarbetslösheten.

Under det senaste året har regeringen tagit ställning för bl.a. FRA-lagen, IPRED och Datalagringsdirektivet. På EU-nivå förbereds även ett telekompaket med luddiga formuleringar och ett "Stockholmsprogram" med hittills okänt innehåll. Det senare riskerar att landa i en europeiskt övervakningsmyndighet av samma typ som FRA, fast då med register över alla europeiska medborgare.

MUF anser sig vara liberala och kämpar för individens frihet och borde därför ta tydligare avstånd från det framväxande storebrorssamhället, istället för att angripa Piratpartiet. För all typ av övervakning inskränker folks frihet. Tidigare har vi fått tolerera att staten tar kontroll över stora delar av vår inkomst, nu vill också staten få kontroll över vad vi säger och tänker genom att avlyssna all vår elektroniska kommunikation såsom e-post och mobiltelefoner. Att MUF försöker misskreditera Piratpartiet kan jag bara tolka som att MUF prioriterar ner kampen för ett öppet och demokratiskt samhälle där varje medborgare är garanterat personlig integritet, yttrandefrihet och möjlighet att granska den offentliga makten.

MUF oroar sig för ungdomsarbetslösheten och det är en viktig fråga, men att angripa Piratpartiet är fel väg. Tycker MUF att vi ska tvingas välja mellan att ha ett jobb eller privatliv? Varför funkar det inte att ha både och? Jag vill leva i ett fritt och demokratiskt samhälle, med medborgerliga och mänskliga rättigheter intakta.

Och vill MUF ha en liberal regering efter 2010 så är det nog mer lämpligt att rikta kraften och angreppen inåt, mot det egna partiet, och skapa en förändring av den förda politiken. För, oavsett hur det går i valet för Alliansen, så är övervakning av medborgarna knappast liberalt...

/Markus Berglund, Centerpartist och GuldPirat


******************

Det blev lite upprepningar, men på det hela taget är jag ganska nöjd med forumleringarna. Vad tycker du?

Mer som skrivits om "angreppet":
Mitt första inlägg - MUF:s bredsida på Piratpartiet
Hanna - Det är mycket som är absolut skitviktigt
Opassande - Lite allt möjligt om stort och smått

Läs också min intervju på Aftonbladet.se idag (jag ska skriva mer om den senare). Dessutom var jag ju med i Ring P1 för två veckor sedan, vad är det man brukar säga - I´m on a roll! :-)

11 kommentarer:

emma sa...

Jag undrar om det inte handlar om kapacitetsproblem faktiskt. Men du har helt rätt i din kritik, partiet måste ligga på och skriva i tidningarna. Kanske t.o.m särskilt i regionaltidningarna kan jag tycka. Återigen, skitbra jobbat!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Emma. Jag gör så gott jag kan på mitt håll. :-)

Hans J sa...

Du är toppen!

Ett stort tack!

Och det där att skriva i tidningar och skicka insändare är väldigt viktigt!

Nils2 sa...

Du har rätt. Piratrörelsen måste bli bättre på att föra fram sitt budskap i traditionella kommunikationskanaler. Här är du ett föredöme. Som att ringa in till "Ring P1". Fenomentalt! Just sådana initativ är vad piratrörelsen behöver mer av. Vi måste lyckas föra ut vårt budskap till de 99 % av Sveriges befolkning som inte läser politiska bloggar. Piratrörelsen kanske behöver en "pappersstrategi" som en slags omvänd motsvarighet till gammelpartiernas webbstrategier?

Anders sa...

Härligt Lake.
att du visar stake!

Äh, förlåt det dåliga grötrimmet, men jag kunde inte låta bli.

Du är en äkta guldpirat.

Gillas stort av sossepiraten!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Bra idé Nils2! Någon piratläsare som tar med sig den idén?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Anders!

Ahobaka sa...

"Piratrörelsen kanske behöver en "pappersstrategi" som en slags omvänd motsvarighet till gammelpartiernas webbstrategier?"

Absolut, detta är något som helt klart behövs för att fler ska få upp ögonen för politiken, samt bli mer medvetna om vad som händer i Sverige och i Europa.

Det är ju som sagt inte alla som läser politiska bloggar där majoriteten av dessa nyheter dyker upp och diskuteras.

Som piratläsare tar jag då definitivt till mig detta.

Anonym sa...

Hej Magnus, läser din blogg med stort intresse (hittade dej via dina inlägg hos Mark Klamberg), och finner det du skriver insiktsfullt, balancerad och intelligent. Jag har själv aldrig röstat pa Centern, och kommer förmodligen aldrig att göra det heller, efter som Centerns politik (eller avsaknad av...) mer präglas av sadana som Olofsson, Danielsson, Federlay, hon Johansson fran Jönköpingsomradet, etc.

Mina fragor är: Finns det hopp för ditt parti? Hur stor del av Centermedlemmarna är pa din sida? Hur stor chans är det att Centern kan komma att utvecklas at ett mer framtidsvänligt hall?

Tack för en mycket bra blogg!!

Kung CG

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hej CG!

Och jo, jag hoppas fortfarande på "mitt" parti. Annars hade jag gått ur som medlem för länge sedan.

På Centerstämman, när de skulle fatta beslut om FRA-lagen, fick de räkna tre gånger, innan det visade sig att partiledningens linje vunnit med liten marginal. Så jag känner att ledningen har väldigt svagt stöd för sin linje ("Att FRA-lagen är ok").

Och Annie och Fredrick kan knappast vara de som ska ta ansvar för att Centerpartiet bröt sina vallöften, från bland annat Öppenhetsmanifestet. Det ansvaret ligger på partiledningen som piskade in de två i fållan, och på de riksdagskollegor som inte sa ett pip.

Anonym sa...

Hej Magnus, tack för ditt svar.

Jag vill bara säga att jag kallde Annie Johansson 'hon Johansson fran Jönköpingstrakten' för att jag inte kom ihag hennes förnamn, inte för att verka nedlatande.

Jag ber om ursäkt för det, jag ser att det ser nedlatande ut nu när jag ser det i skrift...

Däremot följde jag hennes blogg under den första omröstningsrundan, och fick ett distinkt intryck av att hon var/är alltför euforisk över den första vändan av (ytliga) förändringar i förslaget. Fran hennes blogg far jag intrycket att hon endera är 120% FRA-sympatisör, eller att hon uttrycker sig pa sa sätt för att övertyga förmodligen bade sig själv och andra om att hennes kovändning var god's gift to mankind.

Följer man hennes blogg hör hon definitivt hemma bland de som gör att jag aldrig kan rösta pa Centern. Fredric Federlay tillhör ocksa den skaran, än mer än Annie Johansson efter hans gratande innan, och hans självbelatenhet efter omröstningen.

Jag förstar ocksa fullt ut att partiledningen använde piskan pa ett sätt som fatt djurskyddsaktivister att ga i taket om era riksdagsmän var djur, men det handlar ocksa om civilkurage, och att sta för det man anser vara riktigt. Och Annie Johansson belatenhet efter omröstningen tyder pa att hon inte var alltför hart piskad innan hon följde her master's voice...

Men att läsa din blogg gör att jag inte helt tappar hoppet för Sverige!

Kung CG