onsdag, september 02, 2009

Ring P1 - om SJ och övervakningssamhället

Jag var med i Ring P1, idag igen. Denna gång pratade jag om SJ:s idiotiska idé att tvinga kunderna att köpa personliga biljetter och legitimera sig varje gång man ska åka på en resa. Du kan lyssna på hela mitt inlägg i debatten här:
SR ring p1 090902 SJ och övervakning 110018 by lake

Programmet går att höra i sin helhet på SR:s hemsida (dock endast i 30 dagar):
Ring P1 - leta efter dagens program - 2 september

Referenser
Referenser till det jag pratar om:

1. SJ:s nya idiotiska regler (registrering av våra tågresor):
SJ själva -notera att de nya reglerna bara gäller på "resor som kan ombokas och resor som inte kan ombokas". Klartecken på det???

Media: SvD, SvD, DN, Expressen

Magnus Persson - SJ AB baklänges (Tack för bra inspiration, innan jag ringde.)
Hanna Wagenius (Neo-bloggen) - SJ, alltså...
Henrik Alexandersson - SJ och Stockholmsprogrammet
Scaber Nestor - Swebus - Here i come (Intressant länk från Svenska bussar.)
Rick Falkvinge - SJs papieren-bitte-samhälle
Leo - SJ hotar det fria resandet
Cornucopia - SJ goes mediamaffiaindustrin Se filmklippet!
Erik Laakso - Statens järnvägar är inte folkets järnväg längre Också ett lysande klipp. Han hann före mig...
Tantrablog - Har SJ också drabbats av kontrollmani?
Tvivlar - Skratta eller gråta?
Pär Ström - Utrotningshot mot anonymiteten
Anna Troberg - SJ, SJ gamle vän…
Badlands hyena
- SJ ökar passagerarnas frihet (Lysande satir, som alltid)

2. PNR - Passenger Name Record (registrering av våra flygresor):
Jag kan ju börja med att dementera att det, i dagsläget, inte finns något i PNR som handlar om att registrera vårn sexuella läggning eller religion, som jag felaktigt sa i programmet. Jag blandade ihop PNR med FRA:s regelverk. Dock tvingas flygbolagen föra register om exempelvis:
Din hemadress, hur du betlade för resan och vad du åt på planet.

Wikipedia - Passenger Name Record

3. ASBO - kameraövervakning hemma hos engelsmän (Nej, det är inget skämt!).

Mattias Andersson
- För varje lite steg
Fritänk - Vilket samhälle vill vi ha?
Opassande - Engelska familjer kameraövervakas i sina hem
PiratJanne - Kameraövervakning och antisocialt beteende
DN - Övervakning utan effekt

Jag avslutar inlägget med en härlig satirisk reklam för, vad som skulle kunna vara, en engelsk motsvarighet till Ring P1:

(Hittad hos Wille.)

6 kommentarer:

Hans J sa...

Som du själv skriver så är det FRA som ska lagra uppgifter om sexuell läggning osv men dessa delar är säkert avsedda att bakas ihop till The "Grand Unified Database"... GUD...

Du var helt enkelt toppen!
Bra att folk får höra att kameror till hemmen är på gång!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Hans!

Det stör mig faktiskt att debatten om storebror inte blossade upp mer när nyheten om kameror i folks egna hem blev känd. :-/

"Grand Unified Database - GUD", den var kul.

Anonym sa...

Bra talat Lake! Tack!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Det var så lite så "Anonym". Jag tycker det är viktigt att man, även fortsättningsvis, får behålla rätten at vara anonym när man vill det.

:-D

Gun Svensson sa...

Slölyssnade medan jag satt vid min dator men blev alert när jag hörde dig - bra talat. Eftersom programledaren inte verkade veta något om ASBO sände jag henne en länk till en tidningsartikel :-) eftersom journalister anses vara mera tillförlitliga;-)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Gun. (Jag skickade också en länk till henne, såklart...)

:-)