onsdag, mars 17, 2010

Blå eller grön skatteväxling - vad ger mest frihet?

Grön skatteväxling kan exempelvis innebära höjda energiskatter och sänkta arbetsgivaravgifter, eller höjda koldioxidskatter och ett högre grundavdrag för alla.

Exempel på Grön skatteväxling:

Alltså Höjd skatt på bensin och andra oljeprodukter - Sänkt skatt på arbete. Målet är att det totala skattetrycket ska förbli ungefär detsamma, men de som omprioriterar sin konsumtion till icke-oljeprodukter sparar pengar genom reformen.

Blå skatteväxling
Men under senaste mandatperioden har den borgerliga regeringen istället, ledda av moderaterna, fokuserar mer på Blå skatteväxling.

Blå skatteväxling är när man sänker skatten för vanligt folk, men exempelvis jobbskatteavdraget, men inför FRA-lagar, Ipred och krav på obligatoriska ("frivilliga") drogtester av våra barn.



Med en Blå skatteväxling byter man alltså bort fundamentala rättigheter i en demokrati mot lite pengar!

Jag citerar Mikael Elmlunds inlägg Ask, plastmuggar och världens räddaste regering:
"Vad som däremot skulle vara ännu bättre att ha är ett samhälle som respekterar människor, stora som små. Ett samhälle där individens frihet är regel och inte undantag, och där vi inte misstänkliggör oskyldiga människor.
Var det detta frihetliga vi röstade på 2006?
Om detta är priset för våra skattesänkningar gör jag gärna en fyllnadsinbetalning, redan i år."
Kommer vi få en fortsatt Blå skatteväxling om "Alliansen" vinner valet i höst? Hans Egnell tror det:
"Om Alliansen å andra sidan behåller regeringsmakten, kommer skatten troligen fortsätta sjunka. Men den moralistiska lagstiftningen kommer att bestå, den feministiska jämställdhetsdiskursen värnas. Och övervakningsstaten byggas ut."
(För att vara övertydlig så tror inte Hans det blir ett dugg bättre om vänstern vinner valet...)

Tyvärr har ju (mitt) Centerparti gått med på att agera dörrmatta för moderaterna och röstat för de flesta idiotiska lagarna, men det finns i alla fall lite hopp...


Detta inlägg kan hamna under kategorin "frihet" som Kent Persson har utnämnt till veckans bloggtema. Men det får Kent avgöra själv. Inlägget handlar ju snarare om en ökande ofrihet, tyvärr.



Bilden på oljeplattform hämtad här. Bilderna är annars skapade av mig själv och får användas av vem som helst så länge jag får en länk och cred, typ "Creative Commons by-nc-sa"...

9 kommentarer:

harfagre sa...

Som vanligt är problemet att Svensson bara har ögon för de "1000:- mer i plånboken" som han blivit lovad. Han kommer inte bry sig om demokratiska principer förrän SS-soldaten osäkrat ett gevär och håller pipan mot hans tinning.
Hade man skrotat FRA-lagen så vore det väl runt halvmiljarden(!) man skulle kunna få loss till ännu mer skattesänkningar.

Å andra sidan så kanske det är just FRA's spionage som gör att vi inte blir mer överkörda internationellt än vad vi blir; våra uppgifter om ryssen som vi säljer till USA inbringar säkert ett och annat bakom kulisserna. och det kanske anses vara värt pengarna?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, du har ju rätt Hårfagre.

Det var därför jag gillade så mycket när Fredrik Moberg (syrrans granne) satte ord på det som Moderaterna håller på med - Blå skatteväxling.

I övrigt kan man ju bara spekulera. :-)

Pewe sa...

Jag saknar en del med den gröna skatteväxlingen, vi som redan idag lever på marginalerna och är beroende av den el och den bensin vi gör av med, var är våra incitament för att rösta grönt?

Ska väl tillägga att med den svenska geografin så är vi tämligen många...

unohansson sa...

Det som ger mest frihet är förstås om skatten på arbete slopas helt och hållet. Före 1947 (i allmän tillämpning en bit in på 50-talet)så betalades hela arbetskostnaden ut direkt till arbetaren (alla pengar i ett brunt kuvert på fredagen).
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4llskatt

http://henrikalexandersson.blogspot.com/2007/02/skrota-kllskatten.html

http://www.skattebetalarna.se/LinkClick.aspx?link=Pdf%2Frapporter+fakta%2FKallskatt.pdf&tabid=3143&mid=15438

Med s.k. medborgarkonto skulle var och en vara intresserad av att det automatiskt dras tillräckligt mycket från vars och ens konto, så att det blir en rimlig extrasumma vid pensioneringen - och dessutom inte ytnyttja kontot i onödan.

http://www.dsv.su.se/~torgny/egen.doc

Markus "LAKE" Berglund sa...

Konceptet är inte helt okänt för mig Uno, men tack för länkarna med fördjupningar.

@Pewe - målet med grön skatteväxling (i sin nuvarande utformning) är inte att minska det totala skattatrycket, eller öka det för den delen. Troligtvis ökar dock utvecklingen av exmepelvis mer miljövänliga och bensinsnåla bilar, som även folk på landsbyggden kan dra nytta av för att minska sina kostnader.

Pewe sa...

@Lake: Förstår du hur dyrt bränslet måste bli för att det ska löna sig att byta bil för en svensk normalfamilj på landsbygden?

Vi kan ta ett extremexempel där vi är extrema till din fördel:
En familj har en bil kostat 30 000 kr, den drar 0,8 liter per mil blandad körning och kostar 6000 kronor per i skatt och försäkring. Bilens årliga körsträcka är 1000 mil. Vi antar också att den kostar 4000 kronor per i underhållskostnader, bensinpriset sätter vi till 15 kr litern och behåller det konstant även genom en grön skatteväxling. Så ett totalpris för den årliga kostnaden är alltså:
4000 + (1000 * 0,8 * 15) + 6000 = 22 000 kr

Din hypotetiska bil kostar låt oss säga 100 000 kr i inköp, driftkostanden lägger vi på 4000 (vinterhjul, sommarhjul, oljebyten osv), skatt och försäkring blir lägre eftersom den är grön nämligen 4000 kr, bränsleförbrukningen säger vi är 0,4 l/mil och körsträckan densamma (det blir ju inte närmre till jobbet med ny bil). Den årliga kostnaden blir alltså:
4000 + 4000 + (0,4 * 1000 * 15) = 14000 kr
Men den nya bilen kostar 70000 kronor mer än den gamla så den betalar sig alltså på 70000/(22000-14000) = 8 år och 9 månader sen är den ren vinst, detta under förutsättning att bensinpriset står stilla, det tar längre tid med ett högre bensinpris efter skatteväxslingen.

Nu när jag redit ut kostnaderna så skulle jag vilja veta var de 70000 kronorna ska komma ifrån för en familj som lever på marginalerna och är beroende av bilen. Sedan så är det tidsaspekten på åtta år och nio månader, hur ska ni politiker som tänker 25 minuter framåt hjälpa oss att klara av den?

Grön skatteväxling är inte fel men att genomföra den utan att ta hänsyn till konsekvenserna är fel. Vill du genomföra en grön skatteväxling som ger effekt på riktigt så propagera för koldioxidskatt på flygbränsle, gynna energisnål tillverkning och se till att fler batteridrivna bilar hamnar på gatorna, detta görs inte genom att tvinga på folket högre skatter på sådant de är beroende av, det görs genom att premiera de som väljer de gröna alternativen där de faktiskt har ett val.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du behöver inte ta i så Pewe. Du beskriver ju själv ett bra exempel på hur Grön skatteväxling stimulerar "fler batteridrivna bilar". så jag tror vi är överens där.

(Och ja, jag vet hur det är att bo på landsbygden, jag har själv växt upp ute på landet.)

För övrigt kan vi nog alla kallt räkna med att bensinpriset snart kommer vara uppe och nosa på 20-kronorssträcket, även om man skulle ta bort en hel del av skatterna...

Pewe sa...

Jodå, nog är vi överens om att grön skatteväxling måste ske men jag köper inte att folk ska ska byta bil, göra huset mer energieffektivt och alla andra investeringsintensiva argument enbart på grund av att 80-85% av de svenska familjerna har inte råd att investera pengar då dessa pengar i huvudsak går åt till att klara vardagen. Gröna politiker tänker i allmänhet fel där och eftersom du faktiskt inte besvarade min fråga så indikerar det att du faktiskt inte har något svar. Den skatteväxling du talar blir enbart ett ökat skattetryck för normalfamiljen.

Jag skulle vilja se en politiker som vågar trycka dit följande miljöbovar ordentligt; gärna med följden att det blir pengar över till svensson:
Flyget, de betalar idag mindre än två kronor litern för flygbränslet och smutsar gemensamt (på en dag) ner mer än sveriges bilpark på en vecka.
Tillverkningsindustrin, de har kraftigt subventionerade energiskatter på den el de gör av med och bara gjuteriet på volvo i köping för av med mer el än hela staden i övrigt.
Godstrafiken, båt och lastbil är båda extremt inneffektiva sätt att frakta varor från ystad till happaranda, tågen borde vara ett bättre alternativ.
Kommuner och företag, idag går mer el till tända lampor efter kontorstid på företag och kommuner än vad som går åt till Svenssons tv-tittande.

Min poäng är att man ska spara på miljön där det går att spara och där det är samhällsekonomiskt försvarbart att jag ska köra mindre bil kommer inte att hända, jag åker redan så lite jag kan och detta gäller de flesta av mina kompisar och grannar också så varför straffa oss som redan drar vårat strå till stacken?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Vi verkar fortfarande inte var så oense Pewe. Du verkar ju också tro att vi får billigare och miljövänliga bilar, hus och liknande, om de som har råd börjar köpa först. Batteridrivna bilar kommer ju massproduceras och effektiviseras så snart 10% av befolkningen köper dem. Och så blir det mer tillgängligt för alla andra också. Eller?

Övriga synpunkter om vilka som ska ta mer ansvar:

Flyget - självklart. Jag tror alla är överens, det är väl mest knepigt att lösa det praktiska.

Tillverkningsindustrins eventuella skattesystem har jag inte så god insyn i.

Mer godstrafiken på tåg - visst!

Kommuner och företag ska vara mer sparsamma. Ja