torsdag, juni 10, 2010

Piratpartiet får mellan 1-1,5 % av SCB

Citerat från SCB:s stora partisympatiundersökning i maj 2010:
"Övriga partier skulle vid val i maj få 5,7 (±0,5) procent av rösterna.
Bland övriga partier är Sverigedemokraterna klart störst. Partiet skulle få 3,9 (±0,4) procent av rösterna i maj. I resterande del av gruppen övriga partier dominerar Piratpartiet."
"Dominerar" tolkar jag som "mer än hälften", och av 1,8% blir det alltså mellan 1,0 och 1,5 %. Då antar jag också att ligger Fi kvar på ungefär samma nivå som förra valet och någon enstaka tiondel går till lite andra partier.

Det kan bli spännande till hösten, det är ju inte så att det saknas frågor för piratpartiet att driva och få uppmärksamhet på. Opassande-Emma sammanfattar ett par av dessa.

8 kommentarer:

Patrik, Ängelholm sa...

"det är ju inte så att det saknas frågor för piratpartiet att driva och få uppmärksamhet på."

Hur menar du nu? Piratpartiet är ett parti som, helt öppet, skiter i frågor som inte rör deras smala affärsområde kring integritet och "frihet" på internet. De kommer ha mycket svårt att komma vidare med en så restriktiv politik. Vad har de förresten åstadkommit ens i sina kärnfrågor, under sitt 1½ år i Europaparlamentet?

Folk vill inte ha politiker som ger blanka faen i frågor kring skola, vård, arbetslöshet m.m. Piratpartiet är rökt. Men ett nytt parti i riksdagen lär det bli... både du och jag vet vilket.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag antar att du inte läser Henrik Alexandersson blogg Patrik, så här får du en länk med information om saker som PP åstadkommit i Europaparlamentet det senaste året:

http://henrikalexandersson.blogspot.com/2010/06/piratpartiet-ett-ar-i-europaparlamentet.html

De flesta politiker bryr sig väldigt mycket om vård, skola, omsorg, men deras lösningar skiljer sig väldigt lite från varandra, så det kanske inte behövs ytterligare ett parti för just detta?

Angående vilka partier som kommer in i riksdagen i höst så finns risken att du har rätt, men det får vi se...

Patrik, Ängelholm sa...

Det bekräftar ju bara det jag sa, att de bedriver en extremt smal politik och ignorerar allt utanför deras snäva kärnämne. Men iofs intressant läsning, så tack för länken.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ja, Piratpartiet för avsiktligt en "smal politik och ignorerar allt utanför deras snäva kärnämne", det är deras "idé".

Jämför med exmeplevis (Kd) eller (c), som har en heltäckande politik med allt mellan himmel och jord. Får de 4-5 % av rösterna kan de knappast räkna med att få sin vilja igenom i mer än ett fåtal frågor. Kanske 10% av sin politik, men jag som väljare vet inte VILKA 10% som de kommer att förhandla till sig inflytande inom.

Piratpartiet har varit raka och ärliga och redan från början förhandlat bort 95% av sina frågor så jag som (potentiell) väljare vet vilka frågor de kommer att kohandla bort (inga) och vilka frågor de kommer kräva att få igenom (de flesta).

Läs mer på PP:s hemsida och deras vågmästarstrategi...

Viktualiebrodern sa...

PP för en snäv politik, men Mozart skrev enkel musik också.

Men alla variationerna, alla områden som PP-bloggarna tillämpar den snäva integritetsfrågan på...

Det är musik.

Arne sa...

Patrik

PP driver ett ganska smalt (som dock inbegriper mycket mer än de flesta förstår, men väldigt viktigt och framför allt akut område, där det fortfarande finns tid att göra något, men där det kan gå riktigt illa om vi inte går något.

Att PP verkar inom ett smalare område än de flesta andra partier, innebär dessutom att de får mer utrymme att driva sina frågor, då frågor som står utanför deras område kan användas till att förhandla med, medan samma frågor inte kan användas mot PP i förhandlingarna.

Unknown sa...

@ Patrik

Med risk att inte vara fullt så pedagogisk som Lake så måste jag ju faktist ifrågasätta om du överhuvudtaget förstått vad PP står för?

Internet och frihet på internet säger du men jag måste ju isf. fråga hur försvar av legalitetsprincipen och oskyldighetspresumptionen passar in i den bilden?

Jag måste fråga hur du uppfattar PPs stöd till demokratirörelser i icke demokratiska länder?

Jag måste fråga hur kamp emot övervakningskameror och godtyckliga drogkontroller av minderåriga utan att föräldrarnas godkännande?

Jag måste fråga under vilken sten du bott de senaste 2 åren för att som uppenbarligen politiskt intresserad bloggare ha missat allt detta?

Mvh
Fredrik Larsson

Patrik, Ängelholm sa...

Mest till Fredrik,

Du missförstår. Jag anser inte att den fråga PP driver är oviktig. Men de bedriver den som enda fråga (i några varianter), dessutom dogmatiskt och onyanserat på ett sätt som för tankarna till anarki. Därav kritiken.

Men jag kan t.ex. hålla med PP om mycket i deras krav på integritet på internet, där t.ex. Moderaterna för en farlig linje som kan leda till en oacceptabel övervakning. Däremot håler jag inte med PP i deras totalmotstånd mot övervakningskameror och drogkontroller av minderåriga.

Ps. "Jag måste fråga hur du uppfattar PPs stöd till demokratirörelser i icke demokratiska länder?"
Det får du gärna utveckla.