fredag, juni 18, 2010

Två år sedan FRA-lagen: Jag pratar i radio

Igår utnämnde jag den nya Centerpartistiska högtiden - Partipiskans dag

Men det är egentligen först idag är som det riktiga det 2-årsjubileet av FRA-lagens beslut i riksdagen. Många har uppmärksammat detta, alla hittills med fokus på att det är en tråkigt minnesdag. Själv uppmärksammade jag det hela genom att ringa in till Ring P1 och lämna mina synpunkter om FRA-lagen, riksdagsomröstningen, lagrade Google-sökningar och övervakningssamhället i stort. Lyssna på mitt samtal med Tomas Tengby här:

SR Ring P1 100618 Jag: 2-årsdagen av FRA-lagen by lake


Som Tomas Tengby själv avslutade vårt samtal med, och syftade på övervakning av medborgarna och andra tvångsmedel:
"Frågan är om det inte är så att de med statsmakt alltid har svårt att låta bli den här sortens saker. Det är härligt att kunna ha kontroll."

Och jag replikerade:
"Det är ju därför vi vill ha en grundlag som stoppar sånt och det är därför FRA-lagen måste bort."
Andra som också uppmärksammat att det nu är två år sedan FRA-lagen klubbades är:
Kampanjbloggen, Opassande-Emma, Hax, Emil Isberg, Rick Falkvinge, Dexion, Anna Troberg, Satmaran, Syrrans Granne, Magnihasa, Anne Kekki, Futuriteter, Sagor från livbåten, Mikael Elmlund, Anders S. Lindbäck, Sanitarium, Mårtensson, Sanitarium, Drottningsylt, OlofB och Frekar06.

Visa er om ni vill ha röster!
Just nu är det viktigaste för alla som vill ha röster i höstens val att synas utanför den egna bloggen/sfären. Med andra ord är en aldrig så liten insändare eller notis i en lokaltidning alternativt 10 utdelade flygblad mycket slagkraftigare än 10 blogginlägg. Det är där de flesta väljarna finns, inte på din blogg/facebooksida. Andra som ansträngt sig lite och idag visar upp Piratpartiet i traditionella media hittar du här: (länkarna snodda från Rick):

GP: Välkommen upp på barrikaderna, Flyborg!
Sundsvalls Tidning: Hotet mot Sverige är de nuvarande partierna
Nerikes Allehanda: Pirater manifesterar årsdag
VLT: Avskaffa FRA-lagen!
Extra Östergötland: Tobias - en av de yngsta


Ps, Är det så illa att jag är den enda som lyckades komma ut i riksmedia på denna dag? Skamligt av traditionella media att inte släppa in fler FRA-kritiska röster just idag. (Eller så får vi ta och anstränga oss mer...)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Du har något som många andra politiker saknar, nämligen ryggrad. Kritiken mot FRA har upphört från många håll, men du håller fanan högt. Jag är glad att du inte gräver ner din övertygelse bara för att det snart är val. Om fler politiker hade varit som dig, så hade Sverige varit ett bättre land att leva i.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Anonym.

Ps. Skriv gärna någon typ av signatur när du kommenterar...

Jens sa...

Kan inte redigera, men skriv Jens på inlägget 21.15.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag kan inte heller redigera andras inlägg, men tack för ditt svar Jens. :-)

Olof Bjarnason sa...

Jättebra diskussion i P1 Lake! Vet du om GP-repliken kom med i pappersvarianten också, eller bara på nätet?

Anonym sa...

Vackert :)

Anonym sa...

Hoppsan, hur kunde jag göra så fel. Menar givetvis: Vackert /Smen

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ingen aning Olof, jag är Uppsalabo och har därför bara lånat länkar från Rick...

Jonas sa...

Tack för veckans bästa inlägg i ring p1. Missade precis första sekunderna men det gick rätt fort att lista ut att det var du som ringde ändå :)

Olof Bjarnason sa...

Just det, Uppsala såklart. :)

satmaran sa...

Kanonbra LAKE!
Bra jobbat!

Qeruiem sa...

Mycket bra diskuterat, du skulle tom kunnat få min personröst för att du är så klok om det inte hade varit för att du är medlem i fel parti. ;)

Vad gäller GPS-övervakning i bilar så är det på väg.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/gps-overvakning-granskas-1.1052975

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lagre-premier-med-gps-i-bilen_672419.svd

Ge det några år så är det antingen lag eller så är det genomdrivet pga att premierna annars blir ohyggliga. Nästa steg blir att staten anser sig "behöva" informationen och sen kan staten se precis hur du reser oavsett om det sker med bil, tåg eller flyg. Kvar blir bussarna, men det är väl bara en tidsfråga.

Jag älskar speciellt påståendet:

"Systemet innebär ingen övervakning. Om du väljer att installera systemet så gör du det helt frivilligt och förmodligen kommer det att vara personer som redan sköter sig i trafiken"

Frivilligt, my ass. Hur många motorcyklister känner du som inte kör med ryggskena idag, trots att det är "frivilligt"?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack @Jonas och Satmaran

@Qeruiem:
Japp, jag är medveten om att det sannolikt inte är så långt borta med GPS-sändare i allas bilar. Men oavsett det så är det ett bra exempel eftersom folk kan relatera till detta.

Och lyckas man få många att säga "Nejdå, det kommer jag aldrig behöva installera i MIN bil!", så är det kanske lättare att rekrytera en röst till. :-)