torsdag, februari 23, 2017

Meningen med livet?

Ett par grejer senaste dygnet har hjälpt till att formulera min mening med livet.

Olof Röhlander ställde en bra fråga denna veckas nyhetsbrev:

Om du kunde leva om en dag i ditt liv, vilken väljer du?

För mig del är svaret ganska enkelt - någon av de dagar då jag fått umgås med goda vänner och föra roliga, stimulerande samtal som jag gör mig smartare, ger mig nya insikter och som får mig att växa som människa. I bästa fall har vi också kommit lite, lite närmare att lösa världens problem efter en sådan kväll. :-)

Jag tänker alltså inte på någon specifik dag som jag skulle vilja leva om, även om jag skulle kunna nämna flertalet tillfällen, utan just den där situationen, med det goda samtalet. Det vill jag ha mer av i mitt liv.

Därför bestämde jag mig i år för att arbeta för att det ska bli fler sådana kvällar. För de situationerna kommer inte av sig själv.

Det är lite som Leonard Nemoy sa i sin sista tweet:

 A life is like a garden. Perfect moment can be had, but not preserved, except in memory.
Live Long And Prosper!
Så man bör kanske inte försöka leva om den bästa dagen, man ska nog försöka skapa nya och fler upplevelser. Att odla sin trädgård helt enkelt. Med vänner och lyckliga stunder.

Citat från Röhlanders nyhetsbrev:
" ─Det där fick mig att fundera. Låt säga att det verkligen gick att göra, det vill säga leva om en redan levd dag. Vilken skulle man då välja - och varför just den?

I den frågans svar kan det finnas nycklar till vad som gör dig lycklig. I svaret finns även ledtrådar till hur du skapar en ännu bättre framtid. Vad jag menar är att om du kan välja ut en dag du redan har levt och som du gärna skulle uppleva igen, då kan du undersöka vad den dagen innehöll för komponenter. Anta att du har hittat en favoritdag. Då undrar jag:

Var du ensam eller var du bland andra människor? I så fall: med vilka?

Var du mestadels inomhus eller utomhus den här dagen?

Var det en dag fylld av aktiviter, eller var det stilla vatten?

Vad fanns det för övriga omständigheter som gjorde den här dagen så bra?

Vika tankar och känslor cirkulerade i ditt inre system?

Efter lite sådant grundarbete kommer du säkert, liksom jag själv gjorde, hitta viktiga byggstenar. Genom att lokalisera en favoritdag som du redan har levt kan du finna värdefullt innehåll till det som även kommer att bli din framtids bästa dagar. Jag tror nämligen att mycket av det som fanns då fortfarande är tillgängligt.

Därför avslutar jag med samma fråga: Om du kunde leva om en dag i ditt liv, vilken väljer du?"

Inga kommentarer: