Jag funderade på vilket ekonomiskt ansvar företaget hade fått ta om den här busschaufören hade blivit allvarligt skadad? Enligt de lagar och regler vi har, så hade Arriva (bussbolaget) då fått bära en sjukskrivningskostnad (15% av totalten) och eventuella rehabiliteringskostnader. Detta utöver de "normala" kostnaderna för att rekrytera en vikarie på den stela Svenska arbetsmarknaden. (Chauffören blev sjukskriven en vecka, så det kunde nog företaget klara av utan problem.)
Jag menar inte att det rätt, och jag gillar inte företag som har en dylik policy. Men jag förstår att det finns de som har det, då staten, med sina lagar och regler uppmuntrar det beteendet! Istället borde staten kanske kunna stimulera till motsatsen, genom att se till att folk som begår brott blir straffade. Istället kan vi nog räkna med att facket hjälper till att driva igenom en civilkurage-lag som gäller alla anställda på svenska företag. På så sätt blir både företag som har anställda med civilkurage straffade, och de företag som inte har det. Civilkurage-lag är något som exempelvis KD har varit inne och tittat på. Tandlöst och i stort sett menlöst, enligt mig.
Tillägg: Jag ska väl även skriva även från chaufförens sperspektiv, eller alla som får för sig att gripa in i en farlig situation. Om man skadar sig drabbads man nämligen av en ekonomisk förlust för sitt ingripande. Han var sjukskriven i en vecka och förlorade då 15% av sin lön under den tiden. Hur mycket pengar har han fått som tack för sitt ingripande? Troligen inte många kronor. Och man behöver inte vara mycket cynisk för att inse att trevliga artiklar i media inte betalar några räkningar. Nikolai var troligen mer fokuserad på att hjälpa en medmänniska i nöd, snarare än att fundera på hur hans familj klarar sig ekonomiskt om han skulle sjukskriva sig, men det är inte vidare stimulerande heller.
Helle Klein har fått in en läsarkommentar som påpekar de enormt styrande arbetsmiljölagar, som i princip tvingar bussbolaget att utfärda en varning när någon anställd agerar på detta sätt. Det är alltså Sossarna och Vänsterpartiet som är ansvariga för att Arriva har hotat en anställd med uppsägning!
3 kommentarer:
Jag förstår det också - utifrån de argument du hänför till. Mitt intresse på Researcher är dock enbart varumärket och marknadskommunikationen.
Det är hur upprörande som helst att de gav honom en varning för något som ä så naturligt. Hade han stannat kvar i bussen och låst dörren - hade han fått skit för det.
Klockren analys!
Jo visst är det upprörande Annie, och framför allt är det som Nicklas på Reasercher säger- fruktansvärt dåligt ur PR-synpunkt att ha en dylik policy, och att följa den. När en anställd gör en hjältemodig insats som denna.
Skicka en kommentar