fredag, februari 03, 2006

Stenhårt liberala!

Dags för lite ren och skär Centerpartireklam!

Maud Olofsson skriver att man borde slopa Lagen om AnställningsSkydd (LAS) för unga på DN Debatt. Helt rätt, eftersom ungdomar har det mycketsvårt att få in en fot på arbetsmarknaden idag. Hon skriver också att lönerna för unga borde vara lägre, och att man istället borde ha en kraftigare löneutveckling för att kompensera detta.

Fredrik Federley blir intervjuad i Svenska dagbladet, och pratar om vikten av att vara ideologiskt tuffa och visa vår liberala sida.

Personligen tycker jag att båda är på helt rätt spår, mer sånt! Själv fick jag in foten på min nuvarnde arbetsplats genom en arbetspraktik betald av Arbetsförmedlingen. Det är ju självklart att många arbetsivare inte våga nyanställa någon utan formell erfarenhet då de vet att det är fruktansvärt dyrt att sparka någon, om personen i fråga skulle visa sig vara inkompetent. Jag hade föredragit att få en "riktig" anställning för att visa vad jag kan, snarare än en reglerad, centralt beslutad praktikplats, pengarna för en dylik räcker inte heller till alla, utan bara några. Orättvis vänsterpolitik i sitt esse!

Inga kommentarer: