onsdag, maj 16, 2007

Valborg - spel och mys för hela slanten

Detta kommer bli en av mina längsta och bildtätaste bloggposter hittils, så håll tillgodo.

På årets långa Valborgshelg låg Linköpings Spelkonvent, LinCon. Jag skrev nyligen om att jag skulle åka dit med min flickvän och här kommer "rapporten".

Målen med helgen var flera:
Prio 1 - Ha kul och träffa gamla kompisar.
Prio 2 - Ställa upp i Carcassonne-turneringen där jag förra året gick vidare från gruppspelet.
Prio 3 - Titta på årets uppsättning av Verbal Combat.
Prio 4 - Spela lite Clay-O-Rama.

Det mesta gick helt enligt planen, eller bättre.

Helgen sämsta
Vi kan börja med helgens besvikelse: Clay-O-Rama

Förra årets Clay-O-Rama var väldigt kul, men i år fanns det inte möjlighet att spela, då arrangörerna oftast var upptagna med Rollspelsbussen. Vi funderade på att hänga med på en buss, men det blev heller aldrig av. Mycket synd, men vi återkommer nästa år istället.

Krigsspelsrummet
Mycket av min tid på ett konvent spenderar jag genom att bara driva runt. Det är så man träffar alla gamla bekanta och man ser kanske lite nya spel. En del tråkiga och en del väldigt roliga. Man kunde köra in huvudet i Krigsspelsrummet och se på när de spelar en omgång med ASL. På bilden syns Slaget om Starlingrad, med de tyska brickorna (gråa) omringade mitt i staden. Det är inte mitt finger som syns på bilden utan det tillhör en av deltagarna i striden.

Ibland undrar man hur de orkar hålla reda på alla papp-brickor...

Verbal combat
På lördag natt var det dags för traditionsrika "Verbal Combat". Denna turnering är mycket våldsam, men sker helt utan kroppskontakt mellan kombatanterna.

Den vanligaste attacken är en "hoppspark" utdelad verbalt, på bilden till höger visad av Bonden. Butlern vänder, med sin sedvanliga engelska artighet andra kinden till, så att hoppsparken ska träffa så bra som möjligt.

Årets upplaga var lyckad. Bland annat berodde det på att publikens medverkan var större än vanligt. Förutom de vanliga hurraropen och skriken efter med blod, om fighten är tråkig, hade vi ockspå fått utdelade röstkort med vilka vi frenetiskt röstande på den av de två kombatanterna vi tyckte var bäst. Inte direkt den som "vann fighten", snarare den som var roligast. Det handlar om rent och skärt underhållningsvåld!

En frenetisk publik röstar

Butlern vann ytterligare en inteckning i det beryktade, hemliga vandringspriset. Stackars honom. ;-D

Paus
Men även om spel är kul så behövs det ett avbrott och lite frisk luft ibland. Bland annat var vi på besök i närliggande Valla gård och där såg vi denna söta lilla krabat:


Tebaren
Te-baren är ett relativt nytt koncept, men trevligt för den som gillar te. De bjöd gratis på flera olika sorters te och det var väldigt uppskattad. Bilden är tagen då de ropet om att de skulle packa ihop ljöd över lokalen. Alla ville ha sig en sista slurk av det goda teet innan det var för sent. Jag skulle tro att min te-drickande flickvän var en av te-barens mest frekventa gäster under helgen. Ett gott betyg, både till smaken och servicen.

ÖstgötaCorren skrev också ett reportage om konventet där Te-baren tar en förvånansvärt stor plats.

Skräp till salu
Årets roligaste - Utan tvekan Junkauktionen!

På den gick flera av de närvarande butikerna ihop och att sålde en massa blandat krafs. Allt ifrån gamla speltidningar till udda spel (Bland annat det ganska okända kortspelet Galopp.). Det var fullpackat och alla var där för att eventuellt få tag på något billigt, roligt krafs. Minimibudet var fem kronor och förvånandsvärt många saker bjöds på innan de hade kommit upp ur lådorna. En väldigt oorganiserad men kul auktion, där de två vanligaste frågorna till utroparen var: "Är det på tyska"? Och "Finns det tabeller?" Det var kort sagt himmelriket för fattiga nördar. Själv gick jag ifrån auktionen med en ångdriven stridsvagn av plast till spelet Mage Knight. Men då jag aldrig har spelat spelet kommer jag att använda den till bordsprydnad.

Auktionens sista objekt plockades aldrig upp ur lådan utan buden haglade på en osedd vara. Slutbudet har jag för mig blev nästan 70 kronor och efteråt visade det sig att "segraren" i duellen kunde plocka upp en keps. Grattis!

Väldigt trångt och väldigt, väldigt roligt. Junk säljer!

Carcassonne

Turneringen i Carcassonne-arrangerades som tidigare år av SARZ. Organisationen flöt som vanligt bra, även om det är lite av en AD-HOC-lösning varje gång. Det är å andra sidan bra, då turneringen smidigt kan anpassas efter deltagarnas antal och behov. Årts turnering gick ganska bra. Efter en väldigt jämn omgång i kvalet visade det sig att jag hade spelat så bra att jag gick direkt till finalbordet. Där fick jag möta Claes, en kille som jag mött tidigare och som jag vet brukar kunna tänka länge. Men vi slogs å andra sidan om Äran, spelvinster och en finalplats på SM i Carcassonne på Borås Spelkonvent, så man ville ju inte gärna stressa ut spelbrickorna. Finalpartiet tog dock inte allt för lång tid.

Jag spelade ganska bra, men Claes drog ifrån ganska tidigt och han behöll ledningen ända in i mål. En tydlig, men ändå inte helt säker seger. En bonde till på ett strategiskt ställa hade kunnat tippa balansen. Men grattis Claes och lycka till i SM!

Carcassonne-prisutdelning med mig till höger, segraren Claes i mitten och arrangören Kalle Wong till vänster.

Segraren gick från LinCon med ett nytt Carcassonne, något som jag redan har, så jag blev mer glad för mitt andra-pris. Claes hade självklart också Carcassonne, såhan får väl ge bort det till någon annan. Spelet jag vann heter Badaboom och verkar kul, jag har sneglat på det tidigare i butiker. Det har dock inte har speltestats än. Det blir kanske av nu till helgen.

Det var all rapportering om årets Lincon från min sida. Vill du läsa mer om årets LinCon kan det hittas här.

Valborg
Helgen avslutades med Valborgsmässofirande hemma i min flickväns hemstad Vadstena. En väldigt mysig kväll nere vid Vättern, se själva:

Inga kommentarer: