måndag, maj 12, 2008

SVT släpper Englas begravning på DVD

Boyahed är lite inaktiva på sin förstasida, men ibland blixtrar de till med lysande satir. Jag citerar hela nyheten:
SVT släpper Englas begravning på DVD
När SVT tog beslutet att sända begravningen av den mördade Engla Junesco Höglund var det många som blev upprörda. Men trots spekulationer om populism, anklagelser om dålig smak, och påståenden om att public service-tanken urholkades stod SVT-ledningen på sig. Nu släpper man även det omtalade programmet på DVD.

Beslutet att sända ceremonin togs med ett starkt publikperspektiv i åtanke, har programdirektören Jan Axelsson förklarat. Vad passar då bättre än att publiken ska kunna äga detta historiska arrangemang i form av en flott DVD-box?

Boyahed.com kan nu publicera den officiella produktpresentationen från SVT:s webbutik. Sidan låg ute på nätet en knapp timme i morse innan den togs bort, förmodligen i väntan på en officiellt pressrelease om DVD-släppet.

Klicka på bilden för en större version.

Populistiska public service
Jag har inte skrivit om SVT:s idiotiska beslut att direktsända Englas begravning tidigare, men vad jag tycker sammanfattar Nicklas väldigt bra i sina två inlägg:
1. Engla och den kollektiva sorgen
2. Tio tankar som avslutar svt och engladiskursen

*Uppdatering*
Det är farligt att använda satir!

SVT ogillade satiren och stängde ner Boyahed med hjälp av sina jurister. Läs mer:
SVT stänger ner Boyahed.com!
Boyahed bör lämna Servage!

4 kommentarer:

deeped sa...

*flinar* Det var välgjort. Det var nästan så att jag brände en synaps. Bra satir, tyvärr är jag nästan rädd att den kan bli sann...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Vill du köpa den på DVD så finns ju möjligheten redan idag. Det är bara att beställa. Förhoppningsvis slipper man extramaterialet bara.

SVT Webbutiken - Här kan du som privatperson köpa program som SVT äger rättigheterna till.

Satir är som bäst när den ligger nära sanningen!

Anonym sa...

Jag skickade en förfrågan till SVT om att köpa en kopia av begravningen. Intressant att se vad jag får för svar.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag fick ett svar, men de vill tydligen inte "Sprida filmen från begravningen". Då kanske de inte bör sända ut den i nationell TV...

Sidan är "Suspended" nu och bilden syns inte, antagligen pga SVT:s jurister...

http://lakonism.blogspot.com/2008/05/svt-stnger-ner-boyaheadcom.html