måndag, maj 05, 2008

Sverige- ett land på väg att blir bananrepublik eller diktatur?

Dagens Lakonism från Anna Troberg om det Sverige som är på väg att bildas i samband med bland annat FRA-motionen från den sittande regeringen:
godtycklig övervakning, taskig rättssäkerhet, privata låtsaspoliser och mutor
Övervakningssamhället kommer att komma, vare sig vi vill det eller inte. Det finns positiva exempel med mycket kameror, bland annat detta filmklipp - "Making NYPD accountable 12 minute version", där personer i New York filmar poliser som arresterar medborgare som är ute på en väldigt fredlig cyxkeldemonstration för yttrandefrihet. (En kortare version, 2 min, finns här.)

Men bara för att det finns fördelar med att film innebär det inte att Svenska staten ska övervaka allt vi svenska medborgare gör!

Vem röstar vad i FRA-förslaget?
Så hur mycket svar har jag fått från mina tre folkvalda representater på frågan vad de tänker rösta i FRA-omröstningen?

Än så länge har jag fått svar från Annie Johansson och Fredrik Federley, dock har ingen av dem gett ett klart svar. Ingen av dem säger alltså att jag har rätt att slippa statlig övervakning, trots att jag är tidigare ostraffad och är helt fri från alla brottsmisstankar. Båda visar dock att de inte gillar det kommande förslaget, trots de förbättringar som gjorts, men det räcker inte enligt mig.

Den som ännu inte svarat är Solveig Zander, hon som sitter på "mitt" mandat på Uppsalabänken i riksdagen. Jag ska skicka henne en påminnelse, men då det har gått en vecka sedan hon fick det första mailet, så jag har inte allt för höga förväntningar på att få ett svar över huvud taget. Vilket leder mig fram till denna fråga:

Är det demokratiskt att vi har riksdagsledamöter som vägrar avslöja hur de tänker rösta i en, för medborgarna vilktig omröstning?

Är det så innebär det en av två saker:
  • Antingen är det dags för våra folkvalda att sluta hyckla om att de vill att vi ska yttra våra demokratiska rättigheter oftare än en gång var fjärde år. då kan de lika gärna såga åt oss att sitta ner och hålla käften, men så hoppas jag verkligen inte att de tycker.
  • Då innebär det troligtvis att våra folkvalda inte har haft möjlighet att sätta sig in i frågan de ska rösta om och därför bör skjuta upp beslutet till en tidpunkt när de och alla andra har haft möjlighet att göra detta.
Båda alternativen är lika illa, så jag hoppas kunna få ett klart svar från åtminstone 30% av de riksdagsledamöter jag tillfrågar innan en viktig omröstning.

FRA kanske borde kunna vara en bra fråga för Liberala Gruppen att ta upp?

1 kommentar:

Leo Sundberg sa...

Den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja...

Vill de filma mig när jag sitter på dass är det deras problem. Är det kul att se eller?

Skulle inte tro det va?