torsdag, juni 19, 2008

Då kanske man ska byta parti, trots allt?

FRA-lagen gick igenom, så från och med 1 januari 2009 vet vi att FRA kan övervaka all modern kommunikation med gott samvete. De gör det självklart redan idag, men nu har de också fått ett uppdrag av våra styrande politiker att göra det.

Jag är arg, besviken och skäms över att kalla mig Centerpartist idag. Inte lika arg som Redaktör Slätt, Blogge Bloggelio eller Mattias Svensson, men ganska bitter. Den känslan kommer nog att försvinna, det hjälper inte att vara bitter, men frågan är vad som kommer istället?

Och det är rimligt att vara upprörda på Centerpartiet, men det är ändå i första han de liberalerna som höll tyst som ska ha skit. Folkpartister och Moderater, som PJ Anders Linder skriver på SvD:s ledarblogg. Även Johan Hammarqvist skriver om "det missriktade hatet". Hax förtydligar till och med vilka man ska rikta sitt missnöje mot:
"Detta sagt, så tycker jag att de verkliga skurkarna kommit för lätt undan: Fredrik Reinfeldt, Sten Tolgfors, gruppledarna för (m), (fp), (c) & (kd), de borgerliga partiledarna och deras stolpskott till spin doctors."
Dödsstöten för Liberala gruppen?
Liberala gruppen skrev jag tidigare om och jag var orolig för dess överlevnad om Fredrick och Annie skulle rösta igenom FRA-lagen. Och det har redan börjat försvinna folk från Facebook-gruppen. Än så länge är det bara ett tiotal som har lämnat, men vi får se hur det går i helgen. Jag kommer hålla koll.

Det vore jäkligt trist om gruppen dog sotdöden, men det är precis det jag är rädd ska hända. Hur ska Annie och Fredrik med någon typ av trovärdighet hävda att det är de som är Riksdagens "liberala hopp" inför framtiden efter det här? Jag ser inte hur det ska gå till.

Att gruppen, som Annie och Fredrick har kämpat för att skapa, skulle dö vore tråkigt. Men de har nog annat att tänka på just nu. Annie skriver att hon har fått 1200 mail senaste dygnet och Frredricks inlägg om hans röstande i FRA-frågan har redan fått över 400 kommentar, och takten på fler verkar inte sakta ner.

Dödsstöten för den borgerliga regeringen?
Jag kan garantera att detta påverka valet 2010. Magasinet Neo förutspår nog väldigt väl hur många partisympatisörer kommer agera nästa val. Själv kommer jag aldrig mer kunna rekommendera en liberal bekant att rösta på Centerpartiet, i alla fall inte det engagemang jag tidigare har haft. Jag kommer att vara tystare än tidigare. Och jag är garanterat inte ensam om att sluta propagera för något av de etablerade partierna.

Det är inte "ledarskap" Fredrik Reinfeldt har visat, det är diktaturfasoner. Dels kan man bara titta på hur Moderata partiledningen "hanterade" problemet Karl Sigfrid, han piskades vettlös med partipiskan. Och Annie och Fredrick hävdar båda två att det har varit en givande "dialog", men eftersom jag har lite inblick i hur stort tryck de båda har haft på sig från medlems- och väljarhåll, så kan jag bara ana vad som har sagts till de båda i de "enskilda överläggningar" som har hållits med partiledaren och övriga partiledningen. ("Enskild" betyder i det här fallet att det är den som ska "talas till rätta" som är ensam, inget annat.)

Dessutom kommer "bloggarna" aldrig låta det falla i glömska vilka som röstade för mass-avlyssning. Tidigare kunde du komma undan med liknande dumheter i riksdagen, men det gör man inte längre som politiker. Det handlar om att ni kommer att få ta ansvar, precis som Rick Falkvinge skrev så bra om för ett par veckor sedan. (Känns som en evighet sedan!)

Martin på SvD skriver lite om bloggarnas nya påverkan på samhällsdebatten och DeepEd gör likaså.

Dödsstöten för min engagemang i Centerpartiet?
Jag känner nu som Björn och Erik Hultin, jag är villrådig.

Ska man lämna partiet som Johan Ingerö - bara skita i partipolitiken? Eller ska man fundera i samma banor som Maria Abrahamsson - starta ett nytt liberalt parti. Man kanske ta ta den enkla vägen och gå med i Piratpartiet?
Nackdelen med att lämna Centerpartiet är att jag får mindre möjlighet att skicka ut Soilveig Zander ur riksdagen. För det är annars ett mål jag kan tänka mig att arbeta med framöver.

Jag vet inte, men jag ska fundera över det hela. Nu blir det inte mer bloggat förrän efter helgen.

Jag måste också tipsa om gästinlägget på Opassande av Anders Andersson:
Våld, kunskap och Bertolt Brecht

Henrik Alexandersson försöker också se framåt och arbeta konstruktivt med hur man ska motarbeta lagen.

Glad midsommar på er allihop!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du är, törs jag säga, givetvis välkommen till Piratpartiet. Men ta du din tid att fundera på saken. Beslut fattade i ilska blir sällan bra, även om de känns sköna just då. Du är uppenbarligen en klok person som kan göra nytta oavsett vilket parti (om något alls) du tillhör.

Men tystna inte. Det är först när det blir tyst som de jävlarna vinner.

Anonym sa...

Markus:
Kollar du din mail ibland? :-)

Anonym sa...

Varför omnämns det ej att FRA-lagen från början var en idé från Tomas Bodström som är den verklige opportunisten. Han agerar alltid på ett sätt när han ingår i regering och ett annat sätt när han är i opposition.

Anonym sa...

Start ett jävla bra parti, som värnar om sverige. Det parti kommer att segra enkelt till nästa val.

Grundare sa...

Får man tipsa om http://liberal2010.blogspot.com/

Anonym sa...

Alla centerpartister och andra som tyks ha blivit landsförädare, ni må leva i någons förgårdar, men det blir bara värre. Vad trodde ni skulle komma till, himmelriket och ta del av berömm från alla som drabbas av utanförskap av er politik. Nej starta ett nytt parti och rena demokratin, det röstar jag på i nästa val.

Anonym sa...

Jag har surfat cirka 30 center bloggar inatt och du var den enda som fullständigt har insett hur stor den här saken är.

Det är bye bye centern för mig. Aldrig igen. Stör mig om jag ska behöva rösta på mp eller V av integritetsskäl för jag har alltid varit 100% höger.

Rick Falkvinge (pp) sa...

Du är hjärtligt välkommen till Piratpartiet, naturligtvis. Du vet att vår politik stammar från rätten till ett privatliv - medborgarrätt är mitten av själva ideologin.

Men det är lätt för mig att säga. Att byta lag är alltid en smärtsam process. Så om du vill spåna, så slå mig en signal på 0708-303600. Eller så kan vi ta en fika, om du är i Stockholm.

Rick (pp)

Rick Falkvinge (pp) sa...

Ah, jag ser att du är i Uppsala. Jag är där rätt ofta, känner du för en fika går det att ordna.

Rick (pp)

Anonym sa...

Det finns tre alternativ men bara en lösning:

1. Skrota FRA och Sverige blir lika sårbart som en PC på internet utan anti-virusprogram.

2. Vi fortsätter ha ett laglöst FRA som avlyssnar e-post och internettrafik i hemlighet och utan begränsningar och respekt för den personliga integriteten.

3. Vi ändrar lagen så att vi får ett reglerat FRA som tvingas agera under mycket stora begränsningar och med respekt för den personliga integriteten.


Den enda lösningen röstades igenom i onsdags...

Anonym sa...

Ole Dahlberg_ Du tar livet lätt.
1. FRA är ingen virus program, bara en avlyssnings central som beställs av polis och regering utan insyn.
2. En laglös verksamhet, som skall lagföres med straffsats för de ansvarig.
3. En central som är kriminell, blir så helt lagligt, det gör bara den som har makt som styr lagen, och arbetar i lagens gråzoner, andra får däremot ta konsekvens av sitt handlande.
4. Lösning lägg ned FRA med sitt förljugna koncept om ”bin laden”, av flera myndigheter ej önskvärt. Målet för FRA är att svenska folket som skall kollas ända in i sina privata e-mails.(Kunskap göder makt ”diktaturkreatur”).

Jag har saxat lite om den nya FRA-lagen med en slutsats att fundera på: "Slutsats
Lagen är ett politiskt hafsverk som har fattats av politiker som inte har den ringaste aning om rättssäkerhet och eller hur Internetanslutningar fungerar. Från FRAs sida som har den tekniska kunskapen har fakta troligen undanhållits våra politiker, varför är lite svårt att förstå, men troligen är att revirbeteende har fördunklat deras förmåga att tänka klart i flera led." Slut på citat.
Man kan bara undra om det är politikerna eller de som har makten, som har beställt detta hårdkokta lagförslag för att styra Sverige till nästa val.
”Lev väl, även om livet är ett problem”.