fredag, september 12, 2008

FRA-motståndet i Norrtelje Tidning

Nu har opinionsstormen mot FRA-lagen kommit ut ur semesterdvalan. Och jag gör vad jag kan för att sprida budskapet om den odemokratiska FRA-lagen. I tisdags var jag med i riksradio- "Ring P1" där jag tjabbades lite med Täppas Fogelberg.





Och idag fick jag en debattartikel publicerad i Norrtelje Tidning:
Ingen går säker för FRA

Jag tycker jag fick till den ganska bra, men kom gärna med konstruktiv kritik eller mothugg, om du nu skulle tycka lagen är bra...

Kom också gärna med på demonstrationen på tisdag den 16 september - Hoppets Demonstration. Vi samlas klockan 10:00 på Norrmalmstorg.
Ska du bara gå på en

5 kommentarer:

Martin Olsvenne sa...

Bra skrivet. Men vad fasen Markus, de har ju skrivit "centerupproret" igen?!?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ahhrg!

Redaktören sa att han ändrade från CenterUppropet.se eftersom han inte ville ha en "webbadress som avsändare". Och det kjan man väl ha viss förståelse för, men då lyckades han alltså få till det fel. Mycket irriterande, men vi får överleva det...

Anonym sa...

Markus, du skriver:

"Det står också tydligt i FRA-lagen (egentligen lagarna) att myndigheten inte ska få spana på svenskar. Det står också att information om svenska medborgare som, trots alla gallringar och filtreringar, dyker upp på en dataskärm framför en FRA-anställd, ska förstöras direkt."

Var hittar du detta? Vad jag kan se så medger FRA-lagarna:

a) spaning mot svenskar som kan kopplas till yttre hot mot landet. Någon brottsmisstanke krävs ej. Detta gäller såväl personer som vistas i Sverige som svenska medborgare utomlands.

b) generell insamling av svenskars trafikdata inom ramen för utvecklingsverksamheten

c) hantering av svensk trafik som inhämtats av utländska signalspaningstjänster

/Fredrik

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hej Fredrik!

Att FRA inte ska "spana på svenskar" är något som alla företrädare säger hela tiden. Om det nu var det du funderade på.

Att lagen sedan medger i princip obegränsade undantag, bland de du nämner, är en liten detalj de ofta glömmer nämna.

Anonym sa...

Bra, då är vi överens om att de begränsningar i lagen som du nämner i insändaren inte existerar.

Vi kritiker måste vara noga med våra påståenden.

I övrigt är det naturligtvis lysande att du lyckats få utrymme i tidningen.

/Fredrik