lördag, september 20, 2008

Torterades Centerpartister för FRA-lagens skull?

Artikeln i veckans nummer av Fokus är obligatorisk läsning, oavsett om du bryr dig om FRA-frågan eller ej!

Fokus: Spelet om FRA

Fredrick Federley berättar att det som står i Fokus-artikeln stämmer, i stora drag:
"De delar dar jag omnämns verkar vara väl med verkligheten överensstammande."
Bland annat står det i artikeln hur Fredrik och Annie ständigt var jagade av partiföreträdare dygnet runt de sista dagarna före omröstningen. Exempelvis turades miljöminister Andreas Carlgren och partiledaren Maud Olofsson om att hindra Annie Johansson från att sova.

Citat från Fokus artikel, om dagen före omröstningen:
"Då har centerpartiet gruppmöte. Maud Olofsson håller sig undan. Sofia Larsen, Claes Västerteg och några andra ledamöter står för pressen. Gruppledaren skickar runt en skål med smågodis. Det hjälper inte.

På kvällen bjuder Andreas Carlgren kritikerna till miljödepartementet. Förhandlingarna fortsätter. De äter sushi nu. Redan vid elva är de slutkörda, de orkar inte mer. Men Carlgren fortsätter. Vid två på natten sätter de punkt. De har inte kommit fram till något.

När Annie Johansson kommer hem får hon ett sms från Maud Olofsson. Kom över på frukost, uppmanar partiledaren. Hon svarar att hon inte orkar. Det är jätteviktigt, replikerar Olofsson.

Fyra timmar senare lagar de frukost tillsammans i Maud Olofssons övernattingslägenhet. De åker statsrådsbil därifrån. Olofsson till ett möte med partiledarna. Johansson till ett nytt gruppmöte."
Visst låter det trevligt med en partiledarfrukost, men sätter man det i sitt sammanhang så ser man att det hela har ett enda syfte - att utmatta och bryta ner "motståndarna".
Att detta har skett i samråd inom partiledningen kommer ingen någonsin att erkänna, men jag vet att de har bra koll på varandra. Det är väldigt lite som sker av en slump på den politiska nivån och detta var inget slumpartat sammanträffande.

Tortyr?
På engelska kallas denna metod "Sleep deprivation" och gör någon det medvetet är det en form av tortyr:
"Sleep deprivation is used as an interrogation technique (for example, in Pinochet-era Chile, the Soviet Union, or by the US on Guantanamo-held prisoners)."
Jag känner åter igen en kraftig olust för hela processen som omgärdat FRA-lagstiftningen och Centerpartiets del i det hela. Är det sådana känslor som Centerpartiet vill sända till sina väljare? Det är i alla fall sådana känslor som jag får.

Det moderaterna utsatta Karl Sigfrid är inte lindrigare, men det är i första hand Moderaternas problem. Jag tänker inte tolerera något som ens påminner om tortyr i det parti jag är medlem i! Har du inte sett Agenda från i söndags så är det dags att göra det nu., Programmet gjorde en bra sammanfattning av vad som hände, i första hand Karl Sigfrid.

Stoppa! Backa! Börja om!
Centerpartiets ledning måste ha insett att FRA-lagen är politiskt död nu. Stendöd. Det enda sättet att få prata om något annat är att riva upp lagen och tillsätta en parlamentarisk utredning. Jag har varit medlem i Centerpartiet och stått bakom ganska många förslag jag inte gillat, bara för at de kommer från "mitt" parti, men det kommer jag aldrig göra med FRA-lagen.

Jag har fått viss kritik för att jag, Oscar och ett par andra Centerpartister skrivit på DN Debatt i veckan, men jag skrev det bara för att jag verkligen vill att Centerpartiet ska sluta späka sig själva! Varje gång FRA-lagen nämns i fortsättningen så kommer ett antal liberaler lämna den potentiella väljarskaran. Det är dags att sluta blöda nu. Riv upp, Gör om, Gör rätt!

Mer läsning
Erik Hultin har skrivit mycket bra på sistone, som jag har haft alldeles för lite tid att länka:

FRA-Poker, om fokus-artikeln

Uppmuntran till riksdagsledamöter

Vakna upp, partiledningar och riksdagsledamöter

Övriga om FRA-artikeln i Fokus:
Herr Klokbok: Coup d’Etat - en svensk statskupp (Mycket välskriven, läs!)

Erik Laakso: Dagens viktigaste artikel

Fokus egna blogg om artikeln

Henrik Alexandersson

Fytne - Magasinet FOKUS - Spelet om FRA

Hans E. på Motpol: Spelet bakom FRA

Aftonbladet: Striden om spionlagen

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Johan Linander kommenterar Fokusartikeln så här:

"Fokus är en bra tidning men de har inte rätt i allt. I den tidiga delen [av] processen var jag med och kan säga att det finns saker som inte stämmer av min bild av händelseförloppet. I den senare delen av processen var jag föräldraledig men flera saker som Fokus skriver stämmer inte med vad mig närstående berättat. När jag läser artikeln så får jag den bestämda uppfattningen av att flera folkpartister är källor och att de vill skapa en för dem positiv historiebeskrinvning."

/Jonas

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack för den kommentaren Jonas.

Men bilden av vad som hände Annie Johansson och Fredrik Federley har redan rapporterats i media, om än fragmentariskt. Det som är intressant här är just att Fokus har satt allt i ett sammanhang och jag har inte hittat många detaljer som jag finner anledning att tvivla på. Eller skulle Fredrik Federley själv ljuga när han säger att han blivit uppringd upprepade gånger på en nära väns bröllop?

Just i fallet med "Sleep deprivation" och "tortyr?", som ju är min huvudtes i inlägget, så har jag bara satt ord på något redan känt. Eller finns det anledning att tvivla på just det?

Lars-Erick Forsgren sa...

Johan L. Beskrivningen är skrämmande men i stil med vad som redan tidigare sipprat ut. En beklämmande bild.
Man behöver inte så split gm att misstänka att ngn skönmålar sin insats.
Kom ihåg att det är split som FRA-kramarna vill åstadkomma hos oss motståndare.
Härska genom att söndra.
Det viktiga är att få bort FRA-lagen, göra om. Inte lappa och laga.

Sedan får vi ta itu med att restaurera demokratin, var o en utifrån sina egan utgångspunkter. De som är starkt komprometterade är dagens samtliga partiledningar. Men vi kritiker har i vart fall god vilja till en demokratisk ansats. Låt oss jobba vidare på det sättet.

Gun Svensson sa...

Har du läst MOD:s dementi av uppgifter i Fokus som han skrivit till PJ Anders Linder m a a dennes kommentar till Fokus-reportaget?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, jag har läst hans dementi, men bryr mig inte nämnvärt om den.

Dels för att ord står mot ord i det fallet, så det är svårt att veta vad som är sant. Personligen saknar jag förtroende för MOD.

Dels är det också så att hans dementier inte påverkar slutsatsen i det jag resonerar om i mitt inlägg, de viktiga punkterna är redan bekräftade via media och exempelvis FF.

Gun Svensson sa...

Jag håller med - som jag skrev på min egen blogg "När ord står mot ord är det den, som tidigare har sitt förtroendekapital intakt, som drar det längsta strået."

Anonym sa...

Jag vill bara säga att jag är imponerad (om än oförstående) av din och andras vilja att vara kvar (som en motvikt får man anta) i era respektive partier efter att behandlingen av ledamöterna läckt ut.

Jag hade nog bett moderpartiet fara och flyga efter att ha hört hur mina partivänner (detta gäller inte bara centern) blivit behandlade och plågade.

Men det är viktigt att ni kritiker stannar i era partier (även om jag inte skulle klaga om ni proteströstade på exempelvis piratpartiet) så att dessas kulturer kan förändras i grunden.

Det värsta som kunde hända nu är förmodligen att FRA- och övervakningskramarna blir ensamma kvar och att kulturen med att mobba fram enighet förblir oförändrad.

Det viktigaste arbetet ni har framför er, efter att ha fått FRA-lagen uppriven, torde vara att förändra mobbningskulturen i partierna (och ungdomsförbunden).

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack tror jag, Rikard. :-)

Partipiska är ett otyg, men förekommer i alla partier. Dock anser jag att det är värst i (m), men även i (pp) kommer piskan vara hård. i alla fall enligt partiprogrammet.