onsdag, juni 03, 2009

Självklart är man integritetscertifierad enligt IC2009!

Igår fick jag certifieringen enligt IC2009 (Integritetsvärnande Centerpartist 2009). Det är något som CenterUppropet.se, Centerpartiets Ungdomsförbund, Centerpartiet i Stockholms stad samt CenterStudenter har ställt sig bakom. Förhoppningen är att alla politiskt aktiva Centerpartister ska certifiera sig, eller i annat fall visa flagg, att de inte stödjer grundläggande rättigheter för den personliga integriteten. Vad väljer du?

Certifieringen innebär helt enkelt att jag ställer mig bakom följande grundläggande principer:
- Lagar, förordningar och direktiv som införs i Sverige och EU skall alltid vara förenliga med Europakonventionen för mänskliga rättigheter.
- Kommunikation i alla dess former mellan människor skall vara fredad från statlig insyn, förutom vid brottsutredning.

- Utredning om brott skall endast få utföras av instanser inom rättsväsendet.

- Lagstiftning inom Sverige och EU skall alltid ske med full transparens för medborgarna.
Enkla, klara principer, som alla vettiga centerpartister borde kunna ställa sig bakom, eller hur!? Se till att certifiera dig enligt IC2009 du också!

Läs mer på CenterUppropet.se, eller klicka på ikonen i högerkanten. Även Erik Hultin skriver och Magnus Persson. Än så länge har Tre av fem (c)-toppkandidater till EU-parlamentet skrivit under, vad du på Lena Ek?

Hela listan med redan certifierade Centerpartister hittar du här.

Läs mer om certifieringen hos följande, som stödjer principerna (alla är dock inte centerpartister):
Scaber Nestor - Hur många EU-kandidater skulle gå med på en integritetscertifiering?
Per Ankersjö - Integritetscertifierad Centerpartist
Farmor Gun - DN och FRA – Vem kan man lita på?
Oscar Fredriksson - Integritet och invandring
Niklas Carlsson - Integritetscertifiering

Staffan Danielsson däremot tycker inte att brevhemligheten är något vi ska kämpa för - "Integritetscertifiering"- med ömsesidig respekt?

Avrunda läsningen med Mårtensson - Trovärdighet i integritetsfrågorna grundlägger alliansens valseger 2010

4 kommentarer:

scaber_nestor sa...

Fick en påskrift i mitt kommentarsfält från Magnus Gustavsson (AD) Aktivdemokrati

http://scabernestor.blogg.se/2009/june/hur-manga-eu-kandidater-skulle-ga-med-pa-en-i-1.html

Markus "LAKE" Berglund sa...

Bra jobbat! Tyvärr får han nog ingen certifiering, men andra partier och organisationer får gärna ta upp stafettpinnen!

Mr Profit sa...

Men är inte kraven för att bli certifierade lite väl vaga? Jag kan absolut se framför mig att alla möjliga centerpartister säger ja till allt ovan, men sedan ändå lyckas göra tvärtom med någon "smart" tolkning.

Jag hade känt mig mer övertygad om kraven hade varit konkreta, fullständigt entydiga och förpliktigande. Som konkret exempel på hur jag kan tänka mig att någon gör en "smart" tolkning för att komma runt certifieringen är att mena att "signalspaning" faktiskt är "brottsutredning" för framtida brott. Taa-daa, det är då tillåtet att spana vidare.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag delar till viss del din oro "Mr Profit", men det finns redan Centerpartister, som Staffan Svensson och Johan Linander, som aktivt valt att inte certifiera sig, eftersom "detta då skulle lämna svenska soldater i Afganistan helt utan skydd", eller hur det nu var...