söndag, maj 15, 2011

Menlös avdragsrätt för gåvor till välgörenhet

Via tidningen Riksdag & Departement ser jag att regeringen äntligen håller på att förbereda en preposition om att tillåta skatteavdrag för gåvor till välgörenhet. Äntligen, tycker jag!

Riksdag & Departement - Staten ska gynna givmildhet

Men tittar man närmare på förslaget så ser man hur menlöst och begränsat det är. Min egna korta sammanfattning av förslaget:
"Man får göra ett 25%:igt skatteavdrag för gåvor mellan 2000-6000 kr per år, och endast för gåvor som skänks till statligt godkända mottagare."
Är det bara jag som är skeptisk till att detta leda till att pengar kommer välla in över alla ideella krafter i Sverige? Eller är det någon som tror att vi kommer att dyka upp mängder med givmilda mecenater som kommer skänka bort miljarder, som exempelvis Bill Gates som spenderar stora delar av sin förmögenhet för att bekämpa malaria i Afrika?

För med tanke på attdet kommer att röra sig om ganska små summor för de flesta, 500-2000 kr på ett år, så kommer många nog inte tycka det är värt all pappersarbete det kräver för att få tillbaka några kronor.

Bloggen Konservativa tankar har redan skrivit lite om skatteavdrag för gåvor, och hans rubrik sammanfattar mina åsikter ganska bra:

Konservativa tankar: Äntligen avdragsrätt för gåvor till ideella sektorn (lite i alla fall)

Det är också hos MartinE som jag hittat de flesta länkarna:

Regeringskansliet, Finansdepartementet, Dagen 1, Dagen 2 (reformen har ett plus för oss liberaler), Svenska Dagbladet, Privata affärer, Dagens Industri, Sydsvenskan.

Läs också mer på kampanjsidan med kristen koppling - Ett generösare Sverige

Bonusläsning - Andreas Ekström om Mecenatskap, huvudsakligen med fokus på kulturpolitik.

Inga kommentarer: