lördag, maj 28, 2011

E-sport skapar gemenskap - bla genom TSL3

Börja med att läsa det Greykarn på Rakaka skrivit om sport i allmänhet och e-sport i synnerhet skapar gemenskap mellan människor. Texten är egentligen skriven som en tillbakablick efter DreamHack Stockholm Invitational 2011, men texten är så välskriven att du bör läsa denoavsett.

Greykarn på Rakaka - Känslan av tillhörighet är större än allt annat (OBLIGATORISK LÄSNING!)
"Att känna mening, hopp eller samhörighet blir allt viktigare. I ett samhälle där individualismen växer sig starkare för varje dag som går. I ett samhälle där själv är bäste dräng, kollektiv ett skällsord och där det religiösa spelat ut sin roll - har relationer och samhörighet kring gemensamma intressen blivit livsavgörande. Nörd något fint och värdelöst statistikkunnande en ny expertis.

Sverige toppar välfärdsligor och listor för ekonomiskt välstånd, men vi är samtidigt ett folk drabbat av deprimerande människor och uppgivna samhällsgrupper. Det sammanfattas ofta som psykisk ohälsa i media. Ja, tror det enkelt handlar om bristen på tillhörighet. Att vara del av något större än att bre en ostsmörgås, betala skatt och fylla diskmaskinen.
[...]
Det driver människor att åka 25 mil med fyra transportbyten för att få 5 minuter med Jinro och MC på Arlanda. Det driver stora idrottsföreningar framåt, får nya företag att starta och ger misslyckade rockband ny glöd. Känslan av tillhörighet är större än allt annat."
Läs kommentarerna också!

Jag tror texten förklarar varför e-sport har blivit så stort på kort tid. Vi som är uppväxta med dataspel behöver också känna tillhörighet. Jag är en gammal föreningsräv (ordförande i två olika föreningar), men det innebär inte att jag ibland känner ett behov av tillhörighet, och det är något jag får tillsammans med mina vänner när jag kollar på e-sport och hänger tillsammans i en voicechat.

TeamLiquid Starcraft Starleague 3

En av de evenemang där jag har känt tillhörighet är TeamLiquid Starcraft Starleague 3 (TSL3), där TSL3 avslutades med en sjukt bra final - titta och njut av det helsvenska mötet mellan Dignitas.NaNiwa vs mouz.ThorZaIN:


Spel-lista, TSL3 Grand Final - Game 1 - Dignitas.NaNiwa vs mouz.ThorZaIN

Underhållningsvärdet på nästan alla matcherna har varit högt, men har du bara tid att se några utvalda matcher kan du börja här:

TSL3 - A Best Of Compilation

Vill du kolla på alla matcher, så finns det alternativet också såklart:
Team Liquid: VOD-thread

Läs mer om TSL3-finalen
En hel del har skrivit om TSL3-turneringen, här är ett urval (Varning - alla texter innehåller spoilers för hur det gick, om du vill kolla på finalen innan...)

Team Liquid - TSL3 Grand Finals Recap -WOW!

The soso column #15: A StarCraft II Microcosm
"It was like that feeling of satisfaction when everything works out the way it’s supposed to. No lost pieces, just a perfect collection of oddly shaped scraps, that collectively create something really neat."

Frag Reel Friday: TeamLiquid Starcraft Starleague 3
"The final 32 player bracket included 13 renowned talents from Korea and the Asian servers, as well as the top three players from the previous TSL and the eight winners of the respective qualifiers. The rest of the bracket was determined through points gained during the qualifiers, which saw many fan favourites miss out on the $US34,500 prize pool."
Kanske SVT ska satsa mer på E-sport?

Enligt Marcus Leifby, krönikör på Sportbladet, finns det snart "inget kvar för SVT att sända", då de förlorat rättigheterna för en hel del tunga evenemang/sporter.

Mitt förslag är då att fokusera ännu mer på E-sport. Det kan inte vara svårt eller dyrt att få rättigheter i dagsläget, och med tanke på hur många turneringar som spelas varje helg så kan man lätt fylla en halv kanal med bara Starcraft.


Med tanke på att vi har ett stort antal riktigt bra svenska e-sporttövare, 10 st på topp 100 i världen i SC2), så borde man inse att Sverige har alla möjligheter i världen att bli en ledande nation inom e-sport.

Så SVT, engagera er mer i en växande sport redan från början och lämna webbsändingarna med er e-sportbevakning bakom er, och fyll de vanliga tablåerna i allas TV-apparater med e-sport!

Marcus Larsson skriver i Sportbladet om att Jinro kanske blir Sveriges nästa OS-stjärna. Varför inte? :)

Dataspel - något för akademiker
Peder Stenberg har doktorerat i etnologi med en studie av online-spelet World of Warcraft. WOW och andra dataspel är så vardagliga i Sverige, att det har blivit relevant att göra akademisk forskning på det.

Västerbottens-Kuriren - Där verklighetens gränser suddas ut
"World of Warcraft kan vara mycket tidskrävande, och Peder Stenberg har spelat runt 250 dygn under en period på 56 år, fördelat på sju olika karaktärer. Dygnsrytmen blev bitvis lite knasig, men han fick spelarvänner och en ny hobby.
- Om man är akademiker och har den här typen av spel som forskningsobjekt är det omöjligt att spela på arbetstid. Och man kan inte vara en virtuell turist som står med en solhatt utanför och kikar in om man verkligen vill förstå, säger Peder Stenberg."
Jeff Huang från University of Washington har gjort en studie på hur vi tittar på e-sport.

Jeff Huang - Starcraft from the Stands: Understanding the Game Spectator (pdf)

Han ställer, och svarar på tre frågor:
  1. Vilka är det som kollar på e-sport, och varför?
  2. Hur påverkas tittande av förutsättningarna (publik, prispengar mm)?
  3. Vad är det som gör matcher underhållande?

Som sista "akademiska" exempel presenterar jag en Newsmill-artikel av konstkritikern Mathias Jansson. Han funderar lite över varför dataspel bara ses som underhållning och väldigt sällan som ett eget konstnärligt uttryck.

Mathias Jansson - Dataspelen behöver sin egen Ingmar Bergman
"Att påstå att dataspel per automatik är konst vore fel. Men det finns flera dataspel som utforskar mediet och vill påverka oss som individer, inte bara underhålla oss. Däremot saknas det dataspelskonstnärer som är kända för allmänheten. Dataspelen behöver sin egen Ingmar Bergman, skriver konstkritikern Mathias Jansson."
Något man kan fundera på...
 

Top 10 plays of NASL - WellPlayed Weekly #1
Jag avslutar dagens mastodontpost/länkdump med att klippa in 10 underhållande exempel från North American Star league, N.A.S.L. Deras nya WellPlayed Weekly #1. Titta på när proffsen visar varför de är proffs!


WellPlayed Weekly #1. Kommenterad av den enormt underhållande engelsmannen TotalBiscut.

Och vill DU kolla på e-sport, då mer specifikt Starcraft 2 - kolla in TeamLiquids streaming-sida:

Team Liquid - StarCraft 2 and Brood War Live Video Streams

Inga kommentarer: