onsdag, augusti 10, 2011

Starcraftdrömmar i Korea? -Det är lika bra att sluta drömma...

Mina förhoppningar var högt ställda på de fyra svenskar som i förmiddags tävlade i den Koranska proffsligan GSL i Starcraft 2. Jag visste att de egentligen skulle få det väldigt svårt, men jag hade i alla fall hoppats att åtminstone en av dem skulle gå vidare. Men icke. Fyra svenskar ställde upp - fyra svenskar åkte ut första omgången.
Tyvärr. :-/

De tråkiga nyheterna hittar du bland annat här:

Rakaka - Välkommen till Korea
"Svenskdagen blev ingen fest för fansen. Alla svenskar blev utslagna utan att egentligen utmana koreanerna."
Pieces and Bytes - Bloody Wednesday
"Och visst kan man ändå vara stolt över att man är ett svensk Starcraft 2-fan idag. Hur många andra länder i världen har någonsin haft fyra stycken representanter som spelar Starcraft på topp-nivå i Korea?

Så NaNiwa, SaSe, ThorZain och Jinro. All respekt till er. Ni kommer att komma tillbaka, större, starkare och bättre än någonsin!"

ESFI - Swedes slaughtered in GSL Code A
"The country of Sweden was well represented in the Global Starcraft League (GSL) Code A tournament tonight as four natives battled Korea in second division of the world's most competitive Starcraft tournament. Afterwards it quickly became clear why the group wants to stay in Korea: they need to get better."
Du kan hitta videos från alla matcher på GomTV:s hemsida, men du får bara kolla på första matchen (de spelar bäst av tre) om du inte betalar några dollar. Det är det dock inte värt. Det enda matchen jag anser är sevärd är också den enda matchen en svensk vann. Den första kartan som ThorZaIN spelade:
Code A,Ro 32 match 14 - SlayerS_YugiOh vs Mouz_ThorZaIN:



(Försnacket håller på i cirka 10 min.)

Vill du ha en detaljerad beskrivning och analys av matcherna i textform kan jag också rekommendera diskussionstråden hos Team Liquid, där du i dryga 6.000 inlägg kan följa varje spelares rörelse i detalj. Både före, under och efter matcherna:

Team Liquid - [GSL] Aug Code A RO32 Day 3

Jag får väl helt enkelt säga som Ronny Eriksson och hans band Euskefeurat - Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete i alla fall...



Bättre lycka nästa gång svenskar!

Inga kommentarer: