söndag, november 09, 2008

När jag läxade upp Unibets VD


Många är de i bloggsfären som nyligen fått e-post från Unibet. Det var under lanseringen av kampanjen "Hycka Lagom!" för någon dryg vecka sedan som Unibet skickade ut en massa e-post till bloggare och andra makthavare. Bland mottagarna fanns bland annat: Dennis - Det kom ett mail, Johanna Nylander - Monopol och internetfientlighet, Grandmaster Peder - Jag älskar UNIBET, Freddi W - Hyckla lagom!, ProjO - Ner med spelmonopolet! samt Sanna Rayman på Svd - Feltajmat eller vältajmat?

Gemensamt för dessa bloggare är att de alla har återgett Unibets budskap, nästan rakt av, ibland till och med kopierat meddelandet rakt av. Betyder det att bloggarna, som ju faktiskt nu anses vara en maktfaktor (i alla fal om de kommer i grupp) inte kritiskt har granskat innehållet? Betyder det att bloggarna i fråga har mindre trovärdighet än traditionell media, som knappt har skrivit om kampanjen alls?

Eller betyder det att PR-byrån som vaskade fram e-postadresserna har gjort ett bra jobb och hittat bloggare som redan sympatiserar med Unibet och därför för fram deras budskap, så got som gratis?


Jag fick be Unibets VD, Petter Nylander, att skärpa sig
Budskapet i kampanjen sympatiserar jag också med, men jag ogillar när organisationer spammar min e-postbrevlåda med mail som jag inte har bett om och inte har givits någon möjlighet att tacka nej till. Därför ringde jag upp Unibets VD Petter Nylander för att förklara hur man bör bete sig på webben, om man vill framstå som seriös. Mina råd var:

1. Förklara för mottagaren (mig) i vilket syfte jag får informationen. Får jag det eftersom jag är liberal bloggare, får jag det eftersom jag är medlem i Centerpartiet eller får jag det eftersom Unibet spammar alla mailadresser de har hittat på internet? Beskriv gärna varifrån ni har fått adresserna också om ni har köpt dem, så jag kan angripa "problemet" vid roten.

2. Se till att det går lätt att avanmäla sig från mailutskicken. Annars skapar det väldigt mycket frustration.

3. Lägg också gärna in en länk till en "integritetspolicy", om ni har någon. Där kan ni med ingående förklara att ni aldrig tänker utnyttja informationen om er användare till något annat än att skicka ut information och att ni skyddar era användares integritet från databasläckor och dylikt. (förutsatt att ni gör det...)

Petter Nylander lyssnade noga och förklarade att de köpt in adresserna från en PR-byrå och att de omedelbart skulle lägga in en möjlighet för mottagarna att avanmäla sig från framtida utskick. Detta var Unibets första "e-postkampanj", så han erkände att han var ganska oerfaren på området.
Det ska bli spännande att se om han lever upp till sina löften, men jag toppas det, för Unibets skull.

Är Hyckla Lagom bra?
Han frågade också vad jag tyckte om själva kampanjen och då sa jag som jag tycker:
Det är en bra idé och jag sympatiserar med er ambition, men låt inte idén solkas av ett oseriöst uppträdande på nätet. Netikett bör man följa om man vill ha kvar sitt anseende som ett seriöst företag. Att man är "oerfaren" är ingen ursäkt, då det e-post som kommunikationsmedel är gammalt vid det här laget och erfarenhet finns av området. Har man det inte själv så är det ett tips att hyra in den...

Även lagar bör man kolla lite närmare på innan man gör fler utskick av den här typen. Även om Unibet ligger lite och balanserar på gränsen ibland, så hade i alla fall ambitionen att anses som seriösa.

4 kommentarer:

Anders Andersson sa...

Jag har ingen egen blogg (än), men jag gör gärna processen kort med spammare. Ingen av mina e-postadresser är till för kreti och pleti att skicka obeställd reklam, pressmeddelanden eller liknande till.

Spontant tycker jag att du gav Unibet mer hjälp än de förtjänar. Jag håller med om din kritik; jag tycker bara inte att du skall behöva lyfta en telefonlur för att framföra den. Nå, man behöver inte vara på krigsstigen varje dag; det kan löna sig att som du agera mer konstruktivt i enstaka fall.

Ditt krav #2 finner jag dock en smula självmotsägande. Min utgångspunkt är att jag aldrig mot min vilja skall bli uppskriven på en sändlista för regelbundna utskick. Om jag blir det, så är det en dålig ursäkt att man kan avanmäla sig själv, för då tar man själv på sig arbetet att underhålla spammarens lista, och spammaren behöver inte lyfta ett finger för att städa i den; det är bara att fylla på med fler adresser. Funktionen att avanmäla sig har en legitim användning, och det är när man en gång också har anmält sig själv till listan. Vad som händer nu är att du och de andra bloggarna kan avanmäla er från Unibets lista, men era adresser finns fortfarande kvar hos den PR-byrå som Unibet anlitade, och riskerar att användas på nytt av andra företag.

Själv skulle jag nog kräva PR-byråns organisationsnummer på ett fat. De får gärna bygga upp register med e-postadresser att sälja till vem de vill, men de skall låta bli att marknadsföra e-postadresserna som något man kan göra massutskick till. Det är fortfarande Unibet som bär ansvaret för sitt misstag, men jag anar att PR-byrån har bidragit till det genom oklar eller vilseledande marknadsföring.

Sedan kan jag faktiskt ge Unibet ett lillfinger: Bloggarna beskrivs ibland som konkurrenter till traditionella massmedier, alltså tidningar, radio och TV-kanaler. Dessa medier är vana att erhålla pressreleaser i mängd till sina faxar och andra inlådor; det är en del av deras källmaterial som de inte har råd att tacka nej till. Alltså kan jag i någon mening förstå Unibet om de behandlar bloggarna som tidningsredaktioner.

Problemet är att en blogg inte entydigt är detsamma som en dagstidning eller en radiostation. När bokstavligt talat vem som helst kan lägga ut en webbsida på Internet, då raderas konventionella gränser mellan "massmedier" och enskilda personer ut. Därför vore det bra om de bloggare som vill ha pressreleaser och liknande uttryckligen skriver detta, och anvisar särskilda adresser för ändamålet så att PR-byråerna slipper gissa vad som gäller.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jo, att hjälpa spammare är lite onödigt snällt, men jag ser inte Unibet huvudsakligen som spammare...

Så skriver jag också att jag vill kunna "angripa problemet vid roten". :-)

För övrigt håller jag med dig Anders.

Anonym sa...

Om du skriver på din blogg "Maila gärna mig" (överst till höger) kan du väl inte bli arg när folk tar dig på orden?

Jonte

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du har ju helt rätt Jonte, jag ska nog formulera om det till något i stil med "Maila gärna mig, men spamma mig inte med mass-mail."

:-)