tisdag, december 01, 2009

När medborgarna tystnar - 1 december 2009, FRA kopplas in

Idag kommer många av medborgarna i Sverige (förhoppningsvis) få sig en tankeställare. Då kopplar FRA in sina kablar för att kunna scanna igenom alla elektronisk kommunikation som passerar rikets gräns.

Dags att återpublicera en favorit från Max Gustavssons Samir-special om FRA (klicka för bättre kvalitet):


FRA kommer inte scanna igenom allt, hela tiden, men tillräckligt mycket för att jag som medborgare aldrig kan vara säker på att min privata konversation, är just privat.

Det har skrivits mängder av blogginlägg om FRA:s inkoppling av kablarna, här är några få med inklippta citat. Men läs hela inläggen, det är de värda:

Deepedition: Ett digitalt Mordor
"Det är första advent – väntans tid inför något som skulle frälsa världen. Själva väntar vi snarare på när sann frihet och nätintegritet dör ut genom att allt blir avlyssnat och sålt till den som betalar mest."
Deepedition2: Imorgon kanske någon lyssnar
"Terrorismens idé är att förstöra demokratin inifrån genom att skapa skräck för vad som kan hända. Att man inte vet var, när eller hur en bomb kan sprängas, ett skott skjutas eller en molotovcoctail slängas. De som har makten, de som ska skydda friheten, väljer då att så mycket som möjligt lyssna för att kunna förutsäga när bomben briserar, när kulan avlossas och när flaskan fylls med bensin. Men ingen vet vem som gör det, var det kan tänkas göras – men man vet att människor kommunicerar: alltså lyssnar man av det som sägs för att på så sätt kunna bygga en fri värld. Friheten blir då villkorad utifrån att du är fri men övervakad. Det grova brottet kan förhindras men priset är att det enda som är mitt eget är mina tankar. Mörkret sänker sig."

Enligt Min Humla:
2009-11-30: I
"För effekten av övervakningen blir att folk hukar sig. När man vet att Storebror kanske lyssnar blir man försiktig med vad man säger. Regimkritiken mildras. Opinionsbildningen avtar. Det är för att kunna konspirera mot makten, för att bibehålla en balans, som vi behöver kommunikationsfrihet! Utan rätten till förtrolig kommunikation hävdar jag att vi inte längre har demokrati."
Mikael Elmlund: Med en dag kvar av brevhemligheten, Parti-lojal eller Demokrati-lojal?
"Min skyldighet som medborgare, människa och liberal är att säga nej till ett samhälle där mina barn inte längre kan utbyta tankar med sin medmänniskor utan att dessa monitoreras, analyseras, och därmed hämmas i sin äkthet och betydelse. Min skyldighet är att vara trogen de värderingar som gjorde att jag gick med i Centerpartiet och som styrt min demokratiska gärning i varje val. "
Drottningsylt: Wake up
"I grund och botten handlar det för mig ändå om att jag ska kunna se min son i ögonen och säga att jag gjorde vad jag kunde och orkade. För din skull, för att du inte skulle växa upp och tro att det är normalt att andra har rätt att kontrollera all din kommunikation oavsett om det är din mamma eller staten."
Amanda Bruhed: Telia - ta FRA-lagen till domstol.
Grattis, Sverige. Imorgon dör ytterligare en del av den grund vårt fria och demokratiska samhälle vilat på. Imorgon huggs ett par av de bärande pelarna i vårt samhälle ned och vi står där. Så mycket fattigare. Så mycket mera övervakade. Så mycket mera berövade på rätten till våra egna liv.
Skivad Lime: En svart advent
"Den första december är en mörk dag i år. Det sedvanliga ljuständandet och glimmandet med en början till nedräkning inför julen finns liksom inte där. Glädjen saknas.
Kom ihåg vad du gjorde när kablarna kopplades in, och hur det kändes, när det drar ihop sig till val nästa år."
Opassande: I - imorgon kopplas FRA-kablarna in

Rick Falkvinge: I morgon upphör brevhemligheten

Oscar Fredriksson:
Riksdagskandidat mot FRA – del 2

Beelzebjörn: (Ett)

Hornstull & världen: Övervakad 24-7 (Kameraövervakningsinstallation?!)

Mary X Jensen: Imorgon är FRA-lagen igång...

syrrans granne: 500 miljoner kronor till massavlyssning

Farmorgun: 1 december 2009 – ett historiskt datum

Oscar Swartz - Om FRA-kablarnas inkoppling

berinder β - Advent

Och så lite traditionella media:
DN: I morgon börjar signalspaningen
SvD: I morgon börjar FRA-lagen gälla
IDG: Klart för FRA-spaning - men bygget inte klart

2 kommentarer:

Anonym sa...

STOPPA HETSJAKTEN!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Gränsfall till om din kommentar är relevant här Peter, men eftersom din artikel på Newsmill faktiskt är välskriven så låter jag den stå kvar.

Försök dock att håll dig mer till ämnet i fortsättningen.

Ha en bra dag!