lördag, december 05, 2009

SR - utdöende dinosaurie eller organisation med driv?

De senaste dagarna har det snackats en hel del om Sveriges Radio och deras nya policy för sociala medier. Följande har skrivit:

Mymlan: sveriges radio gör bort sig (igen)

Mymlans inlägg på SSBB: Sveriges Radios policy för sociala medier
"Jag har knappt ord. Sveriges Radio kan inte förbjuda sina medarbetare att medverka i sociala nätverk, men de måste ta så stor hänsyn till företaget att jag om jag vore anställd på SR knappt skulle våga twittra om vem jag äter lunch med."
Britt på JMW: En sociala mediepolicy att skämmas för Sveriges Radio
"Varje medarbetare på Sveriges Radio som använder sociala medier kommer att förakta sin arbetsgivare för hur man här blottlägger sin totala inkompetens och sin enorma rädsla för det nya medielandskapet. Det ledsamma är att de mer tveksamma kommer backa tillbaks till det hörn de redan befinner sig i och säga både “vad var det vi sa” men framför allt känna “nej jag vågar inte för det blir bara fel - PUL och regler och allt som lever kvar i oändlighet på webben”."
Text 100: Sveriges Radio - Gammelmedias starkaste fäste?
"Sveriges Radio svarar istället på frågan: "Hur kan organisationen så effektivt som möjligt förhindra att de anställda pratar med andra överhuvudtaget?". Under all kritik - och helt uppenbart kvar i webb 1.0-tänket, trots att policyn ska reglera hur man ska kommunicera i webb 2.0-världen."
Allt hopp är inte ute!
För det börjar hända saker på SR. Programmet Medierna i P1 görs av ett externt produktionsbolag, Tredje Statsmakten AB, och de har försökt sig på lite nya grepp på SR:s hemsida. Bland annat använder de sig inte av SR:s egen webradio när de lägger ut kortare klipp, utan av Soundcloud. (Se bilden ovan.)

Jag hoppade till när jag såg en extern ljudspelare på SR:s egen hemsida och ställde en fråga om detta och fick följande svar:
"Jo, vi kör med Soundcloud, mest i väntan på en bra flash-spelare från SR. En sådan är på gång, liksom en större omgörning av sajten. Vi får se hur vi då gör med Soundcloud - än så länge har vi bara använt det för utlägg, inte för kommentarer osv. Kommentarerna från SR har mest varit uppmuntrande - de som jobbar med sajten gillar att man testar."
Där ser man också diskrepansen mellan ledningen och de anställda. Det är ledningen som antagit den idiotiska policyn, men de anställda uppmuntrar testande av "moln-tjänster".

Så än finns det hopp!

Jag använder mig också av Soundcloud. Min profil, med bland annat flera av mina inlägg på Ring P1 och reklamlåtar från 90-talet, hittar du här:
Soundcloud.com/lake

Tillägg: Hos Mymlan bekräftar Christian kommentaren ovan, SR håller på att skaffa en flash-spelare. Utvecklingen ska bli spännande att följa.
Brit Stakston kommenterar mitt inlägg via Twitter.

Tillägg 2: Joakim tycker vi alla är för hårda - Jardenberg kommenterar, medan jag tycker policymakarna i ledningen kunde lyssnat mer på exempelvis de som ligger bakom P3 Nyheter och hur de arbetar med Twingly (exempel).

Inga kommentarer: